Democo bouwt grootste vliegtuighangar ooit voor Defensie
Bouwbedrijf Democo heeft op de luchthaven van Melsbroek in amper twintig maanden tijd een multifunctionele vliegtuighangar van liefst 13.621 m² gebouwd voor Defensie. De nieuwe loods is de grootste die de Belgische strijdkrachten ooit hebben neergezet. Ze zal worden gebruikt voor de nieuwe A400M-vliegtuigen. Het reusachtige gebouw en de bijhorende kantoorruimte is inzake energiezuinigheid volledig mee met zijn tijd.
Poorten zo groot als een voetbalveld en een dak van bijna 14.000 m² groot. Na een bouwtraject van amper anderhalf jaar en ondanks de vertraging door de coronacrisis is de oplevering van de grootste vliegtuighangar die Defensie ooit heeft neergezet een feit.
De megaloods zal in de eerste plaats dienst doen voor het onderhoud van de nieuwe transportvliegtuigen van België en Luxemburg, de Airbus A400M. Daarnaast krijgt het gebouw ook twee verdiepingen met kantoren (1.200 m²), een logistieke zone (3.500 m²), verschillende opslag- en werkplaatsen (3.000 m²) en parkeerplaatsen rond en onder het gebouw. . De eerste vliegtuigen zijn al gearriveerd in Melsbroek. De kantoorruimtes worden momenteel ingericht.
“Met deze nieuwe transportvliegtuigen en deze nieuwe hangar willen we de modernisering van Defensie extra in de verf zetten. Concreet biedt de nieuwe loods straks plaats voor een gelijktijdig onderhoud aan drie A400M-toestellen. De multifunctionele hangar zal Defensie in staat stellen om militaire én humanitaire operaties vlot en efficiënt uit te voeren”, zegt minister van Defensie Ludivine Dedonder.
Ook bouwtechnisch is de nieuwe hangar uniek. Zo wordt maximaal ingezet op efficiënt ruimtegebruik en gebruiksgemak voor de technici van de A400M’s. De drie gigantische toegangspoorten hebben een vrije opening van 18 m en ieder element is ongeveer 50 m groot. De A400M heeft een hoogte van ongeveer 15 m.
Dakconstructie
Ook het gegolfde dak, zowat twee voetbalvelden groot, is enorm. De bouwers moesten rekening houden met een gigantische hoeveelheid afwatering. De loods mocht bovendien niet hoger worden dan 30 m om interferentieproblemen met de radarsystemen op de luchthaven te vermijden.
“De volledige dakconstructie wordt enkel ondersteund door kolommen aan de buitenzijde van de loods. Zo zorgen we voor extra ruimte in de hangar en kunnen de nieuwe A400M’s zonder problemen manoeuvreren. Je kan gerust stellen dat de bouw van deze loods één van de meest uitdagende werken is die we al mochten uitvoeren”, zegt Frederik Bijnens, algemeen directeur van Democo.
Het was geen eenvoudig bouwproject. Zo moesten tal van oude leidingen zoals hoogspanningskabels, telefoon- en dataleidingen worden omgelegd. Op een bepaald moment werd op de bouwwerf zelfs brandbom uit de Tweede Wereldoorlog ontdekt die door de ontmijningsdienst DOVO ter plaatse moest worden ontmanteld. Het grootste obstakel bleek uiteindelijk het coronavirus, dat heel wat aanpassing vergde qua organisatie.
“De coronacrisis zorgde inderdaad voor serieus wat onzekerheid op de bouwwerf. Werknemers moesten afstand houden, de werkzaamheden lagen zes weken stil, er was leveringsonzekerheid. Kortom, allemaal factoren die het bouwproces vertraagden. Met dat in het achterhoofd, is het des te bijzonder dat we deze megahangar in 20 maanden tijd en binnen de opleveringstermijn hebben neergezet. De samenwerking met Defensie liep overigens vlekkeloos. Als een geoliede machine haalden we de voorbije maanden alles uit de kast om dit prachtige project binnen de krijtlijnen van hun opdracht te realiseren”, aldus Frederik Bijnens.
Nieuwe projecten
“Deze opening betekent overigens niet het einde van de vernieuwingsprocedure van Defensie in Melsbroek. Op dit moment is ook een A400M-simulator in volle opbouw. De volgende stap is de volledige reconversie waarbij de huidige verouderde gebouwen worden afgebroken voor de aanleg van een grotere A400M-parking en de bouw van enkele nieuwe gebouwen”, aldus minsiter Dedonder.
“Voor deze onderhoudsloods werd beroep gedaan op de ‘design and build’-methode. Hierbij heeft één contractant de volledige leiding over het concept en de uitvoering op basis van een gedetailleerd behoeftedossier. Deze vorm van publiek-private samenwerking garandeert een kwaliteitsvolle, klantgerichte en competitieve dienstverlening. Dit recept heeft nu zijn vruchten afgeworpen en die lijn trekken we door naar toekomstige projecten zoals Kleine Brogel en het nieuwe Defensie-hoofdkwartier in Evere”, aldus minister Ludivine Dedonder.
De Belgische minister van Defensie Ludivine Dedonder en de vicepremier van Luxemburg François Bausch knipten het officiële openingslintje van de gloednieuwe vliegtuighangar. (foto's: (c) Democo)