Een nieuwe duurzame en leefbare woonwijk in Ruddervoorde
Op de terreinen van de voormalige basisschool De Verwondering in Ruddervoorde verrijst binnenkort Green Yard. Het woonproject van Vastgoedgroep Degroote maakt plaats voor 12 eengezinswoningen en 49 appartementen. De werkzaamheden starten dit najaar.

Sinds 1963
is huisnummer 11 in de Kanunnik Andriesstraat de plaatselijke basisschool, waar
generaties kinderen school liepen. In 2021 sloot de school echter haar deuren
en startte de zoektocht naar een nieuwe eigenaar. Vastgoedgroep Degroote zag
het potentieel en kocht de site om er een duurzame en toekomstgerichte
woonbuurt te creëren. “Dit domein is ideaal gelegen en heeft alles in zich om
een iconische plek te worden waar hedendaagse architectuur en groen elkaar
versterken”, zegt David Degroote, co-CEO van Vastgoedgroep Degroote.
Een symbiose van natuur en architectuur
Samen met
architect Geert Berkein werd een vooruitstrevend ontwerp uitgewerkt, dat de
woonwijk respectvol integreert in de omgeving. “Green Yard moet de nieuwe
eyecatcher van Ruddervoorde worden, maar tegelijk bewaren we het typische
karakter en groene uitzicht van de gemeente”, aldus David. Zo koos de
ontwikkelaar ervoor om alle kenmerkende hoogstambeuken te behouden. Naast het
groen tussen de verschillende woonblokken komt er ook een parktuin van 4.000
m². “Die tuin moet een nieuwe ontmoetingsplek worden waar bewoners kunnen
ontspannen en tot rust komen.”
Groen
Centraal
in die parktuin komt een wadi, die het regenwater geleidelijk laat insijpelen,
terwijl kort gazon en extensief grasland voor meer biodiversiteit in het
landschap moeten zorgen. “Groen speelt in dit project een centrale rol”, zegt
architect Geert Berkein. “Daarom hebben we gekozen voor robuuste en duurzame
gevelmaterialen in zachte kleurtinten, die de connectie met de omgeving
versterken. De ruime gevelopeningen zorgen dan weer voor een interactie tussen
de binnen- en buitenruimtes.”
De
privétuinen bij de woningen en de ruime terrassen aan de appartementen moeten
het open gevoel nog meer versterken. En ook over parkeren is goed nagedacht.
“Bewoners van de appartementen kunnen een grote ondergrondse garagebox
aankopen, terwijl de bewoners van de eengezinswoningen hun auto aan de
achterzijde van hun tuin kunnen parkeren, waar telkens twee à drie
parkeerplaatsen zijn voorzien. Bovendien stimuleren we fietsen door voldoende,
comfortabele fietsstallingen te voorzien. Op die manier blijft de omgeving ook
autoluw.”