Het zijn de eerste stappen om het terrein bouwklaar te maken zodat de eigenlijke werkzaamheden kunnen starten in het derde kwartaal van dit jaar. De hoofdaannemer is nog niet gekend. Voor de afvoer van de gesloopte materialen kiezen Galapagos en Van Loo Projects voor een buurt- en milieuvriendelijke oplossing per boot.
Het nieuwe internationale hoofdkantoor Mechelen kreeg van RKD Architects uit Dublin een duurzaam en modern ontwerp, telt negen verdiepingen en wordt een aanwinst voor de Mechelse skyline. Het Ierse architectenkantoor heeft een vestiging in Gent en ontwierp onder meer de Europese hoofdkwartieren voor Microsoft en LinkedIn.
Het gebouw van Galapagos wordt uitgerust met zonnepanelen, warmtepompen, recuperatiesystemen voor warmte en regenwater, een uitgebreide infrastructuur voor fietsers (fietsenstallingen, locker, douches) en oplaadpunten voor elektrische fietsen en wagens. Er zal naast openbaar vervoer, fietsers en voetgangers geen bovengronds verkeer zijn. De parking voor het gebouw is ondergronds en bereikbaar via een tunnel. Daarnaast zal het gebouw ook fungeren als geluidsbuffer die het lawaai van voorbijrijdende treinen zal dempen voor de buurt. Op de daken worden bijenkasten geplaatst.
Het gebouw zou klaar moeten zijn in het eerste kwartaal van 2023 en zal plaats bieden aan meer dan 1.000 personeelsleden. De uitbreiding is nodig om de internationale groei van Galapagos te ondersteunen. Het leeuwendeel van de beschikbare oppervlakte is voorzien voor hypermoderne laboratoria.
Nieuwe thuis
Galapagos zal de zoektocht naar innovatieve geneesmiddelen dus ook op deze nieuwe locatie voortzetten. “Bij Galapagos staat wetenschap centraal. Het was voor ons een absolute voorwaarde om onze labo’s en onze kantoren onder hetzelfde dak onder te brengen. Op deze manier is kruisbestuiving mogelijk tussen onze medewerkers, wat bijdraagt aan het ontdekken van potentiële geneesmiddelen voor patiënten wereldwijd”, zegt Jan Van Der Schueren, directeur van de Galapagos-site in Mechelen.
De stad Mechelen is tevreden met de komst van Galapagos. “Vandaag is de Ragheno-site een industriezone. Op die plaats komt er nu een groen, verkeersluw en aantrekkelijk stadsdeel bij, vlakbij het centrum. Binnen een aantal jaren zullen er op deze mooie locatie dus ook geneesmiddelen ontdekt en ontwikkeld worden. We zijn trots dat een internationale speler zoals Galapagos trouw blijft aan zijn Mechelse roots”, aldus Greet Geypen, schepen van Stadsvernieuwing, Ruimtelijke Ordening en Economie.
De voorbereidende werken voor het bouwklaar maken van de site van Galapagos, tussen het station van Mechelen, de Hanswijkvaart en de Motstraat, langs het Kanaal Leuven-Dijle, omvatten heel wat afbraakwerk. Het deel van de Ragheno-site waarop het biotechbedrijf gaat bouwen, is grotendeels een voormalig parkeerterrein, goed voor 10.000 ton asfalt en beton. Om de eigenlijke bouwwerf te kunnen opstarten na de zomervakantie, moeten de bestaande verhardingen opgebroken en afgevoerd worden.
Boot
De afvoer van de materialen gebeurt zo veel mogelijk per boot via het Kanaal Leuven-Dijle en gebeurt ook door Van Loo Projects. Dat is een bewuste keuze. Galapagos kiest voor deze aanpak om de buurt en het verkeer in de omgeving te ontlasten, maar ook om het milieu te sparen.
“We verwachten minstens de helft van de materialen, zowat 5.000 ton gesloopte verharding, te kunnen afvoeren per boot. Een boot kan een grotere lading vervoeren dan een vrachtwagen en stoot relatief gezien minder CO2 uit. Met deze aanpak kiezen we voor een oplossing die beter is voor de buurt, het verkeer en het milieu”, legt Jan Van Der Schueren uit.
Of tijdens de bouw ook bouwmaterialen per schip zullen worden aangevoerd? “Wij hopen dat zeker te kunnen doen, maar we willen eerst beginnen met de afvoer van de gesloopte materialen. We zullen de analyse dus moeten maken, maar transport via het water is zeker een interessante optie voor de aanvoer van zware materialen of de afvoer van grond”, meldt Steven Kussé, communicatiemanager van Galapagos.
De stad Mechelen kan die aanpak wel waarderen. “Onze visie voor het Ragheno-project is van in het begin gericht op leefbaarheid en duurzaamheid. Bewust kiezen voor een buurt- en milieuvriendelijke methode om gesloopte materialen af te voeren past volledig in die visie. Onze standaarden voor de bedrijven die de Ragheno-site mee ontwikkelen zijn hoog. Dat Galapagos van meet af aan het goede voorbeeld geeft, is een belangrijk signaal voor de buurtbewoners én toekomstige projectontwikkelaars”, aldus schepen Greet Geypen.
Meekijken op de werf
Galapagos hecht veel belang aan een open dialoog met zijn toekomstige buren. Die transparante aanpak mag letterlijk genomen worden. “Buurtbewoners kunnen terecht op onze speciale burenwebsite www.galapagosinfo.be voor nieuws en informatie. We zullen er ook opnames plaatsen van de vaste camera’s op de bouwwerf. Zo kan iedereen die dat wenst de werkzaamheden op de voet volgen”, besluit Jan Van Der Schueren.
Galapagos is een biotechnologisch bedrijf dat nieuwe geneesmiddelen ontwikkelt. De huidige pijplijn omvat mogelijke behandelingen in verschillende therapeutische gebieden: ontstekingsziekten, fibrose, stofwisselingsziekten en infectieziekten. Galapagos blijft onophoudelijk zoeken naar geneesmiddelen met nieuwe werkingsmechanismen die de ziekte zelf bestrijden in plaats van enkel de symptomen te behandelen.
Het bedrijf is actief in tien landen, stelt meer dan 1.000 mensen te werk en telt 41 nationaliteiten. Driekwart van de medewerkers werkt in Onderzoek & Ontwikkeling. Galapagos heeft behalve het hoofdkwartier in Mechelen nog onderzoeksfaciliteiten in de vestigingen in Leiden (Nederland), Romainville (Frankrijk) en Basel (Zwitserland). Daarnaast zijn er ook kantoren Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Boston (VS). Voor België zal het nieuwe gebouw in Mechelen de enige vestiging zijn. Het is meteen ook de internationale hoofdzetel van Galapagos.