Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Gyproc België investeert 15 miljoen € in nieuwe natuurgipsplant in Kallo

Gyproc België, dat zich marktleider in gipskartonplaten noemt, opende op donderdag 4 oktober zijn nieuwe productiesite voor natuurgips in Kallo. Hiermee is een investering van 15 miljoen € gemoeid. Behalve RO-gips zal het bedrijf voortaan ook natuurgips gebruiken voor de vervaardiging van zijn producten. Tijdens de feestelijke opening konden de genodigden ook kennismaken met de innovaties van Gyproc inzake geïndustrialiseerd bouwen.

Gyproc Calcinatietoren_2018

Gyproc België installeerde in zijn hoofdkwartier in Kallo een nieuwe maaltoren die het toelaat om behalve RO-gips voortaan ook natuurgips te verwerken tot een afgewerkt product. “Dit is een investering voor de toekomst. Steenkoolcentrales sluiten geleidelijk aan, waardoor er op termijn minder RO-gips voorhanden zal zijn. Door gradueel over te schakelen naar natuurgips willen we onze klanten een continue en kwalitatieve bevoorrading van onze producten garanderen”, lichtte Rini Quirijns, managing director van Gyproc België, toe.

Daarnaast blijft Gyproc ook investeren in duurzaam materialenbeheer. Vandaag bestaan de standaardplaten al voor meer dan 20% uit gerecycleerd gips.

Gedurende de hele dag vonden festiviteiten plaats op de site in Kallo. Overdag mochten de 240 medewerkers van Gyproc vieren; ’s avonds vond de officiële openingsceremonie plaats in aanwezigheid van de Antwerpse schepen bevoegd voor Haven, Industrie en Werk Marc Van Peel en NAV-voorzitter Kati Lamens.

Gyproc, dat vorig jaar nog zijn zestigjarige bestaan mocht vieren, stelde ook het resultaat voor van zijn reflectie over de toekomst van bouwen in België. Ons land staat voor grote uitdagingen op het gebied van wonen. Zo kampt het met een woningschaarste omdat er meer gezinnen bijkomen dan huizen worden gebouwd. Daarenboven wordt energiezuinigheid een absolute voorwaarde, maar tegelijk moeten huizen betaalbaar blijven. “Bouwen moet dus efficiënter op alle vlakken en daarom zet Gyproc maximaal in op innovatie. Die innovatie willen we breed uitdragen met onze nieuwe slogan ‘Verander. Vernieuw. En leef”, stelde Rini Quirijns.

Gyproc is volop bezig met productinnovatie waarbij performance boards worden opgezet voor een optimale stevigheid, akoestiek, brandveiligheid, enz. Daarnaast zet het bedrijf in op geïndustrialiseerd bouwen, met vooraf klaargemaakte pakketten waardoor veel sneller kan worden gebouwd. “Bouwen wordt zo op termijn meer een soort on-site assembleren. We gebruiken BIM om de pakketten snel en efficiënt op maat te maken”, legde Rini Quirijns uit.

Bouwmateriaal van de toekomst

Gyproc gelooft sterk in het potentieel van gips als bouwmateriaal van en voor het bouwen van de toekomst. “Het is een bijzonder veelzijdig materiaal, dat bovendien licht maar stevig is en veel creativiteit toelaat”, loofde Rini Quirijns.

Gips is tevens een bijzonder ‘schoon’ bouwmateriaal. Zo vergt de verwerking en het transport van gips veel minder energie dan van andere materialen zoals baksteen en beton. Voorts is het oneindig recycleerbaar en daarin neemt Gyproc het voortouw: in de huidige standaardplaten zit al voor meer dan 20% gerecycleerd gips.

“We verwelkomen deze investering, die een mooie bijdrage levert aan de economie en tewerkstelling in de haven. Bovendien is gips een materiaal met een groot potentieel voor de toekomst, zowel op het vlak van innovatie als van duurzaamheid”, klonk ook de Antwerpse schepen voor Haven, Industrie en Werk Marc Van Peel enthousiast.

Gyproc België, opgericht in 1957, is naar eigen zeggen marktleider in gipsoplossingen in de binnenhuis- en ruwbouwafwerking. Op het hoofdkwartier in Kallo worden gipskartonplaten geproduceerd. Het bedrijf distribueert van daaruit ook natte pleisters en platen voor de Belgische, Nederlandse en Franse markt. Gyproc biedt zijn klanten (bouwprofessionals, projectontwikkelaars, doe-het-zelvers) innovatieve totaaloplossingen. Het stelt een 240-tal mensen tewerk en maakt deel uit van de Franse groep Saint-Gobain, die zich profileert als wereldleider in bouwmaterialen.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten