Halle werkt aan toekomst van Don Boscowijk
De stad Halle is van plan om de Don Boscowijk transformeren tot een wijk waar ontmoeting en beleving centraal staan, met klimaatadaptatie als onderlegger. Het stadsbestuur zoekt hiervoor een ontwerpteam dat een ruimtelijke toekomstvisie met een mobiliteitsstudie voor de wijk moet opmaken, evenals de volledige studieopdracht voor een eerste concrete uitvoering van dit masterplan. Geïnteresseerde ontwerpers kunnen zich vóór maandag 7 maart om 12 uur aanmelden op vlaamsbouwmeester.be.
Met de verbetering van de publieke ruimte wil het bestuur inzetten op een leefbare en beleefbare stad: groen zorgt voor klimaat- en gezondheidsvoordelen, maar ook voor meer sociale cohesie. Daarnaast staat ook de transitie naar een meer duurzame en integrale mobiliteit, uitgaande van het STOP-principe, hoog op de agenda. Het STOP-principe wordt gebruikt bij de inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.
Met onder meer de deelname aan het project Leefbuurten wil Halle deze doelstellingen realiseren. Het project past hier in een overkoepeld traject Klimaatwijken, een initiatief van de stad Halle, Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei, Plan Boommarter en de provincie Vlaams-Brabant. Klimaatwijken zet in op zowel het publieke, het semipublieke als het private terrein en ging in 2020 van start in twee wijken: Don-Bosco en Nieuw-Rodenem.
Scholen
De wijk Don Bosco ligt aan de westzijde van de stad, tussen de waardevolle groenstructuur Pajottenland en het stadscentrum. De wijk vertoont een heterogeen karakter. Enkele straten worden gekenmerkt door vrijstaande of halfopen bebouwing met voortuinen en garages. Daarnaast vind je er ook smalle stadsstraten met rijwoningen waar het openbaar domein gedomineerd wordt door geparkeerde wagens. Kenmerkend is de aanwezigheid van twee grote scholen die de ruime regio bedienen: Don Bosco en het Koninklijk Atheneum met respectievelijk 2.500 en 1.500 leerlingen. Deze brengen vóór en na schooltijd indrukwekkende verkeersstromen teweeg.
De wijk ligt op wandel- en fietsafstand van het centrum van Halle. Voorzieningen zoals winkels en diensten, ontspanning, sport, cultuur, gezondheid en zorg zijn alle bereikbaar te voet of met de fiets. Ondanks het feit dat de buurt dus alle potenties heeft om zich te ontwikkelen tot een 15-minutenwijk, ligt de focus van de weggebruiker op de auto. De gewestweg N6 vormt een belangrijke barrière voor actieve weggebruikers.
Wateropvang
Het openbaar domein is er ingericht op maat van de auto met een overmaat aan verharding en een gebrek aan groen. Hierdoor speelt de Don Boscowijk ook een belangrijke rol in de waterproblematiek van het lager gelegen centrum. Er hebben al meermaals overstromingen plaatsgevonden. Het vergroten van de opvangcapaciteit van hemelwater in de wijk zelf is dan ook een belangrijk doel in deze Leefbuurt. In de Jean Jacminstraat zijn op korte termijn reeds rioleringswerkzaamheden gepland die moeten bijdragen aan een opwaartse buffering.
Mobiliteitsstudie
Het gemeentebestuur zoekt een multidisciplinair ontwerpteam voor de opmaak van een ambitieuze ruimtelijke toekomstvisie voor de wijk, waarin al deze uitdagingen op een integrale manier benaderd worden. Omdat de huidige verkeerscirculatie een onevenwicht creëert in de publieke ruimte is een mobiliteitsstudie noodzakelijk. Een goede bereikbaarheid van de wijk staat voor veilige routes van woning naar school, van woning naar station en van woning naar centrum.
Het weren van sluipverkeer in de wijk moet bijdragen aan de realisatie van autoluwe woonstraten waar enkel bestemmingsverkeer welkom is. Het is tegelijk de bedoeling de bussen uit de wijk te weren. Op die manier kunnen de inrichting en het gebruik van de publieke ruimte er vanuit de voetganger of fietser benaderd worden. Ook de schoolomgevingen moeten veiliger en leesbaarder worden. Deze toekomstvisie met mobiliteitsstudie zal de drager vormen van alle toekomstige ontwikkelingen in de wijk.
De opdracht omvat tevens een eerste concrete uitvoering van deze toekomstvisie. Eén of enkele strategische eerste uitvoeringsprojecten kunnen op korte termijn als katalysator worden ingezet voor de transformatie van de gehele wijk. Daarbij wordt gedacht aan een herinrichting van de Astridlaan en het kruispunt met de Cypriaan Verhavertstraat, al dient de studie uit te wijzen welke eerste ingrepen de meeste resultaten opleveren.
Het overkoepelend project Klimaatwijken loopt in nauwe samenwerking met externe partner GroenLAB, die instaat voor het participatie- en communicatietraject. Dit proces, dat zich momenteel in de ‘droomfase’ bevindt, zal voor de wijk Don Bosco via proefopstellingen voeding geven aan de toekomstvisie voor de publieke ruimte. Van het aangestelde ontwerpteam wordt een ondersteunende rol verwacht. De afstemming met het lopende wegenis- en rioleringsproject in de Jean Jacminstraat maakt ook deel uit van de opdracht.
Timing
• Aanmelding geïnteresseerde ontwerpers: vóór 7 maart om 12 uur.
• Toelichting van de opdracht aan de gekozen ontwerpers: vrijdagvoormiddag 24 juni.
• Vier teams worden uitgenodigd om een offerte in te dienen tegen woensdag 7 september om 12 uur.
• Presentatie van de offertes: 16 september vanaf 9.30 uur (onder voorbehoud).
• Start van de opdracht: oktober 2022.
• Investeringsbudget eerste uitvoering: 1,1 miljoen € (zonder btw en ereloon).