Handelaars krijgen 2.000 € bij hinder door werkzaamheden
Handelaars die vanaf 1 juli te maken krijgen met ernstige hinder door werkzaamheden krijgen automatisch een hinderpremie van 2.000 €.
Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) geeft hiermee uitvoering aan het eerder goedgekeurde voorstel van decreet van Vlaams parlementslid Axel Ronse (N-VA). Dit decreet maakt komaf met de administratieve rompslomp die er vroeger was als handelaars een vergoeding wilden ontvangen.
Vandaag hebben vele handelaars te maken met inkomensverlies door werkzaamheden. Als ze een compensatievergoeding van de overheid willen, moeten ze een administratieve mallemolen doorspartelen. Muyters en Ronse draaien de regels nu om door de administratieve last bij de overheid te leggen en niet meer bij de handelaar.
“Als de overheid hinder veroorzaakt door bijvoorbeeld openbare werken moeten we handelaars helpen om die moeilijke periode te overbruggen. We doen dat door voortaan automatisch én voorafgaand aan de werkzaamheden een premie van 2.000 € toe te kennen aan de handelaars. Zo kunnen ze zich met dat geld goed voorbereiden op de werkzaamheden en maatregelen nemen om hun zaak toch open te blijven houden voor hun klanten”, aldus minister Muyters.
Mijlpaal
“Dit is een belangrijke mijlpaal in de evolutie naar een beleid dat ondernemers respecteert en steunt. Ik heb hier lang en hard aan gewerkt en ben blij dat minister Muyters nu uitvoering geeft aan mijn initiatief”, zegt Axel Ronse.
De hinderpremie van 2.000 € is bedoeld voor kleine ondernemingen die te maken krijgen met hinder door werkzaamheden. Het gaat om ondernemingen die maximum negen werknemers in dienst hebben en die rechtstreeks in contact komen met hun klanten, zoals bakkers, slagers, broodjeszaken, apothekers, … Ze moeten ook ‘ernstige’ hinder ondervinden: dat betekent dat de werkzaamheden minstens dertig dagen na mekaar duren, de rijbaan volledig (geheel) of gedeeltelijk afgesloten is en de werfzone meer dan 50 m² inneemt.
Het Agentschap Innoveren & Ondernemen keert de hinderpremie uit. Dit gebeurt maximum één keer per jaar en één keer per hinderperiode. Om te weten welke handelaars daar recht op hebben, werkt het Agentschap met verschillende databanken, waaronder het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD) en de Kruispuntbank voor Ondernemingen.
“Steden, gemeenten en nutsbedrijven moeten sinds dit jaar hun openbare werken aanmelden in de GIPOD-databank. Daardoor kunnen we de handelaars selecteren die in een hinderzone liggen en voor de hinderpremie in aanmerking komen. Daarna krijgen ze automatisch een brief die hen op de hoogte brengt van de geplande werkzaamheden. De handelaar moet zich dan enkel nog registreren via de website vlaio.be en zijn gegevens invullen om het geld gestort te zien op zijn rekening”, zegt Elke Tiebout, diensthoofd Bedrijfssteun bij het Agentschap Innoveren & Ondernemen.
Hinderpremie
Volgens de overheid zullen naar schatting drie tot vier keer meer handelaars nu een hinderpremie krijgen doordat het vele papierwerk wegvalt en omdat de overheid nu zelf detecteert welke handelaars in aanmerking komen. Jaarlijks zullen naar schatting tussen 2.500 en 4.000 handelaars recht hebben op de vergoeding.
Zelfstandigenorganisatie Unizo pleitte al langer voor een nieuwe regeling. Ze is dan ook tevreden dat die vanaf 1 juli van kracht wordt. “Ondernemers die getroffen worden door hinder bij werkzaamheden hebben al meer dan genoeg zorgen aan hun hoofd. Nog meer administratieve rompslomp kunnen ze daarbij missen. Daarom is de bijna-automatische toekenning van de hinderpremie een goede zaak. Dankzij die vereenvoudiging zullen veel meer ondernemers op deze voor hen belangrijke steun kunnen rekenen”, zegt Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Unizo.
Als handelaars uiteindelijk toch moeten sluiten omdat hun straat helemaal niet meer bereikbaar is, kunnen ze ook nog een compensatie ontvangen. Deze zogenaamde sluitingspremie bedraagt 80 € per sluitingsdag.