Hasselt krijgt digitale belevingsarena op Corda Campus
Toerisme Vlaanderen investeert mee in een hypermoderne digitale arena op de Corda Campus in Hasselt. De Corda Arena moet met zijn 10.000 m² de eerste en grootste digitale arena van het vasteland worden. Het project dat zowat 32 miljoen € zal kosten, moet klaar zijn tegen 2024.
Masterplan
Corda Arena
De Corda Arena wordt uitgerust met de nieuwste streamings- en broadcastingsystemen zodat de hele wereld kan meekijken tijdens de events. Het wordt een ideale locatie voor grote internationale events en congressen. De arena wordt multifunctioneel ingericht: de helft van de oppervlakte zal worden ingenomen door kantoorunits die als skyboxes kunnen dienen wanneer er evenementen doorgaan in de arena. De andere helft van de oppervlakte kan benut worden als eventruimte. Behalve het evenementiële luik heeft het gebouw dus ook een werk- en kantoorfunctie. Er kunnen 4.000 mensen samen het event of spektakel bijwonen, maar de arena wordt zo opgebouwd dat ook kleinere groepen perfect gebruik kunnen maken van de faciliteiten.
De faciliteiten en ruimte maken het mogelijk om er o.a. grote, Europese kampioenschappen in nichesporten zoals e-sports te laten doorgaan. De arena krijgt een centrale plaats op de campus: op het vrijstaande perceel naast het Corda 1-gebouw, vlak naast de iconische watertoren die ook mee geïntegreerd wordt in het toonaangevende project.
“We zijn klaar voor de volgende stap in het Corda-verhaal. Nieuwe, innovatieve en vooruitstrevende ontwikkelingen zijn essentieel om als bedrijvencampus aantrekkelijk te blijven voor ondernemingen én talent. Onze verschillende kantoorformats in combinatie met de diensten die we aanbieden en onze Corda-community, maken nu al het verschil voor bedrijven en werknemers op de site. Met het nieuwe masterplan en de Corda Arena willen we nog een stap verder gaan en onze campus verder nationaal en internationaal op de kaart zetten. Gelijkaardige digitale gebouwen zijn er verspreid over de wereld, maar er is geen enkel voorbeeld zoals onze arena bekend in Europa. We willen hiermee onze leiderspositie versterken en zetten dus vol in op een ongeziene digitale belevingsmogelijkheden”, zegt algemeen directeur Raf Degens.
“Waar steden als Brugge en Gent hun historische karakter kunnen uitspelen, willen we in Hasselt de kaart trekken van het digitale. De Corda Arena is gloednieuw voor België. Dit is next level, met state-of-the-art technologie en een futuristische architectuur binnen en buiten. Vanuit Toerisme Vlaanderen geloven we erg in dit project als visitekaartje voor Limburg. Hiermee zetten we ons internationaal op als belangrijke hotspot in Europa in congrestoerisme en (inter)nationale events. Het congrestoerisme maakt in Vlaanderen ongeveer 20% van de bezoeken uit. Met deze investering is het mogelijk het congrestoerisme in onze provincie en bij uitbreiding gans Vlaanderen verder op te krikken”, zegt Vlaamse minister van Toerisme Zuhal Demir.