Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Heiwerken Ledeganckkaai in Nieuw Zuid afgerond

Ter hoogte van Nieuw Zuid in Antwerpen vervangt De Vlaamse Waterweg nv de historische kaaimuur. Die was onherstelbaar beschadigd, waardoor hij helemaal moest worden afgebroken. De afbraak gebeurde in vijf fasen. Op de plaats van de oude muur komt over een afstand van ongeveer 700 m een volledig nieuwe kaaimuur. De nieuwe muur wordt opgetrokken rond een gloednieuw stalen geraamte. Dat geraamte moest in de ondergrond van Boomse klei worden geheid. Hiervoor was zwaar materieel nodig.

heiwerken film

In vier deelzones van Nieuw Zuid werd eerder al een nieuwe kaaimuur gebouwd. Op de plaats van de oude muur staat nu een stalen wand, die dient als geraamte voor de nieuwe muur. Eind september was de allerlaatste zone, deelzone 5, aan de beurt. “We plaatsten een stalen combiwand. Die bestaat uit buispalen en Z-vormige damplanken. De palen hebben een lengte van 37,5 m. Om die stevig in de ondergrond vast te zetten heiden we ze tot 20 m diep in de Scheldebodem”, aldus projectingenieur Reinhilde Vanhooydonck van De Vlaamse Waterweg.

Om de gigantische buispalen en damplanken in de harde ondergrond van Boomse klei te kunnen slaan is zwaar materieel nodig. Aannemer thv Scheldekaaien (een tijdelijke vereniging van de drie waterbouwers Hye, Herbosch-Kiere en Artes Roegiers) gebruikte een trilblok en een stalen heihamer, die een luid kloppend geluid maakt. “Alle buispalen in de laatste deelzone zitten sinds 19 oktober in de grond. Daarmee was de grootste geluidshinder al voorbij. De jongste weken werden de laatste damplanken tussen de buispalen ingeheid. Hiervoor volstonden minder zware heihamers, waardoor de geluidshinder al veel beperkter was dan bij de palen. Nu zijn alle heiwerken achter de rug en dat is sneller dan verwacht. Dat de werken zo vlot verlopen zijn, hebben we te danken aan het goede weer en aan de inspanningen van onze aannemer”, zegt Reinhilde Vanhooydonck.

Na de heiwerken worden de bouwputten achter de nieuwe stukken muur laag per laag opgevuld. Tot slot krijgt de kaaimuur zijn karakteristieke bekleding terug, met authentieke bouwelementen zoals de bolders en de blauwe steen, die voor de afbraak zorgvuldig waren weggenomen. Begin 2020 wil de Vlaamse Waterweg nv helemaal klaar zijn met de vernieuwing van de kaaimuur in Nieuw Zuid.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten