Springbok Agency is een digitaal bureau met ruim 300 medewerkers verdeeld over zes locaties in België en Nederland. Het bedrijf beweegt vanuit de gedachte om iets te creëren wat over 100 jaar nog bestaat. De Sint-Albertuskerk past goed bij deze filosofie en vormt straks een inspirerende werkplek voor creatief talent. De kerk zal niet alleen dienst doen als hoofdkantoor, ook de buurtbewoners zullen van harte welkom zijn om gebruik te maken van de ruimtes.
OFFICEU architects presenteerde het sterkste concept tijdens een wedstrijd die werd georganiseerd. Het gedurfde concept spreekt Springbok aan omdat het de Sint-Albertuskerk een kerk laat zijn, waarbij de gemeenschapsfunctie een centrale rol speelt. Het doel is om volledig in harmonie te zijn met de omgeving, zowel in esthetiek als wat betreft het buurtgevoel. Het concept van OFFICEU dient als inspirerend voorbeeld van hoe de reconversie van kerken er in de toekomst uit zou kunnen zien.
“Het architectenkantoor heeft een briljant ontwerp neergelegd, dat een vernieuwende oplossing biedt en de architecturale grens verlegt van wat je met een historisch gebouw zoals een kerk kunt doen. Een concept met héél veel durf past goed bij Springbok, waar we graag gaan voor creatieve en vernieuwende ideeën. Bovendien is het concept jong en duurzaam, precies de waarden die we willen uitdragen”, zegt CEO Kim Verhaeghen.
“Wij zijn geïnspireerd aan de slag gegaan met een creatief concept voor deze fantastische plek die Springbok heeft gekozen om haar hoofdkantoor te huisvesten. Vertrekkend vanuit de eigenheid van het waardevolle bestaande gebouw, bieden we met ons ontwerp een ruimtelijke oplossing aan die bij iedereen in de smaak valt. Binnen de randvoorwaarden zoeken we altijd naar onverwachte, maar ook eenvoudige oplossingen die een efficiënt en duurzaam gebruik mogelijk maken”, aldus Pieter Thibaut van OFFICEU architects.
Copyright: Jens Mollenvanger
Copyright: Jens Mollenvanger
Copyright: Jens Mollenvanger
Copyright: Jens Mollenvanger