Kessel-Lo krijgt gloednieuw Blauwputplein
De Centrale Werkplaatsen, een grootschalig bouwproject in de Leuvense deelgemeente Kessel-Lo, groeide de voorbije jaren uit tot een compleet nieuwe stadswijk en het einde van de werkzaamheden komt stilaan in zicht. Momenteel is de aanleg bezig van het Blauwputplein tussen de Diestsesteenweg, de Stedelijke Academie (SLAC), het Locomotievenpad en de voormalige spoorweghallen 4 en 5. Het Blauwputplein wordt ongeveer even groot als het Leuvense Mgr. Ladeuzeplein en zal fungeren als centrumplein van Kessel-Lo.
Het Blauwputplein moet een ontmoetingsruimte in openlucht worden, zowel voor de buurtbewoners als voor de bezoekers van de academie of van de hallen. De strook langs de academie wordt ingericht met een houten podium, zitelementen en groenvakken. Zo kan de academie naar buiten treden met nieuw werk en projecten presenteren aan voorbijgangers en buurtbewoners.
“Gecombineerd met handel en horeca op het plein moet dat zorgen voor een gezellige buurtsfeer. Het plein sluit ook goed aan bij de activiteiten die in Hal 5 komen, zoals de foodmarkt met streekproducten. Maar ook andere evenementen zoals een artisanale markt kunnen hier een plaats vinden. Het Blauwputplein en Hal 5 kunnen mekaar versterken”, zeggen schepen van Vastgoed Mohamed Ridouani en schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets.
Aan de andere zijde van het plein, langs Hal 4, ligt een strook grond die pas in 2025 een definitieve invulling kan krijgen. Eerst moeten de cascorestauratie en de definitieve invulling van de vroegere spoorweghallen 4 en 5 op punt staan. “Dat is een te lange periode om niets met die strook te doen. Daarom hebben we samen met de buurt bekeken wat een goede tijdelijke invulling zou kunnen zijn. De bewoners zien hier graag groen en water verschijnen. We zijn nu aan het bekijken hoe we dat concreet kunnen uitwerken”, zegt Mohamed Ridouani.
“Het Blauwputplein zal ongeveer 1,3 m hoger liggen dan de Diestsesteenweg. Om een mooie aansluiting te maken met de steenweg zal het plein toegankelijk zijn via twee trappenpartijen. De ene sluit aan op de hoek met de Werkhuizenstraat en is tevens rolstoeltoegankelijk. De andere trappen komen tussen de steenweg en Hal 4, al kunnen we die pas definitief aanleggen na de restauratie van die hal. Het plein zal wel toegankelijk zijn voor bv. marktkramers. Tussen de beide trappen ligt de ingang van de fietscentrale, waar een befietsbare helling wordt aangelegd. Onder het plein bevindt zich een parking voor de fietscentrale, de handelaars en de academie”, besluit Dirk Robbeets.