Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Leuven begint in april 2016

Het Hungaria-gebouw aan de Vaartkom in Leuven wordt omgebouwd tot een exclusief wooncomplex met 82 city lofts, 62 appartementen en 17 luxe penthouses. De topappartementen worden ondergebracht in twee extra verdiepingen bovenop het historische gebouw. Het originele Hungaria-complex wordt gestript en gerenoveerd. De oorspronkelijke gevel van het pand blijft bewaard. Het project 'I love Hungaria' wordt uitgevoerd door vastgoedspecialist en eigenaar Warehouses De Pauw (WDP) en projectontwikkelaar L.I.F.E. (Living in Funky Environments).

Leuven begint in april 2016

De prijzen van de penthouses beginnen vanaf 722.000 ', zonder btw. Het duurste appartement kost 1.238.000 '. Voor die prijs krijg je een woonruimte van 189 m² met een terras van 128 m². Niet goedkoop, maar volgens de makelaar is de vraag naar dit soort exclusieve appartementen in Leuven groot. Het is geen probleem om dergelijke luxeappartementen te verkopen.

De city lofts zijn 30 tot 50 m² groot. Hier beginnen de prijzen vanaf 175.000 ', exclusief 10% registratierechten. Voor de appartementen met één, twee of drie slaapkamers starten de prijzen vanaf 245.000 ', eveneens zonder registratierechten. De oppervlaktes variëren van 65 tot 180 m². Ten slotte zijn ook nog zes commerciële ruimtes te koop.

WDP heeft de vergunning voor de herbestemming al op zak. De werkzaamheden beginnen in april 2016 en omvatten tevens de bouw van twee ondergrondse verdiepingen met ruimte voor parkeerplaatsen en bergingen. Er zal 440 dagen worden gewerkt.

Maalderij Hungaria aan de Vaartkom in Leuven was een belangrijk graanverwerkend bedrijf, dat na oorlogsschade in 1942 werd heropgebouwd volgens een ontwerp van architecten P. en J. Stevens. Het indrukwekkende U-vormige complex omvatte gebouwen voor de ontvangst, het kuisen, het drogen en het onderbrengen van de graangewassen, lokalen van het elektrische onderstation, de eigenlijke molen, magazijnen en kantoren. Ook de laad- en losinstallatie van de maalderij moest in 1942 worden heropgebouwd.

De betonnen installatie bestaat uit een verticale schacht op vierkant grondplan met bovenaan een bedieningscabine. Tussen de schacht en de maalderijgebouwen bevindt zich een betonnen verbindingspasserel met ijzeren balustrade. In 2000 werd de laadtoren gerenoveerd. De laad- en losinstallatie werd in 2002 beschermd als monument.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten