Leuven verbindt Kessel-Lo en stadscentrum met fietsspiraal
Het Leuvense stadsbestuur heeft het definitieve ontwerp voor de fietsspiraal, die een vrij spectaculaire verbinding tussen Kessel-Lo en het stadscentrum voor de zachte weggebruiker zal vormen, goedgekeurd. De spiraal wordt vanaf september 2016 gebouwd tussen het seinhuis van de NMBS en het KBC-bankkantoor aan het Martelarenplein. Het ontwerp is van het Luikse architectenkantoor Greisch Ingénierie. Eind 2017, begin 2018 moet de fietsspiraal klaar zijn voor gebruik. De kostprijs van het project wordt geraamd op 825.000 '.
'Door de markante positie van de fietsspiraal op het Martelarenplein en het complexe ontwerp werd eerder beslist om een ontwerpwedstrijd te organiseren De jury koos voor het ontwerp van het gereputeerde kantoor Greisch Ingénierie, waarbij zo weinig mogelijk conflicten ontstaan tussen voetgangers en fietsers. De spiraal zal alleszins opvallen in de omgeving, maar niet op een al te dominante manier', vertelt schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies.
Greisch
Het bureau Greisch, met vestigingen in Luik en Brussel, werd in 1959 opgericht door ingenieur en architect René Greisch. Vandaag stelt het, verspreid over vier vennootschappen, ruim 180 mensen tewerk. Greisch is betrokken bij de meest recente ontwikkelingen inzake computerberekeningen en gaat prat op een onderzoekscel die, onder het label Greisch Ingénierie, specifieke software ontwikkelt voor de complexe opdrachten in de meest uiteenlopende gebieden die aan het bureau worden toevertrouwd.
'Het ontwerp van de Leuvense fietsspiraal bestaat uit twee lussen voor fietsers die de spoorwegbrug, de esplanade en het Martelarenplein met elkaar verbinden. Het comfort en de veiligheid voor de fietser zijn zeer hoog. De bochten zijn niet te bruusk en voldoende breed uitgemeten. De hellingsgraad wordt beperkt tot maximum 4%, zodat behalve fietsers ook mensen met een rolstoel of een bakfiets vlot naar boven kunnen. De fietsstrook wordt 3 m breed. Het is een huzarenstuk om dat allemaal te ontwerpen op zo'n beperkte ruimte', legt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets uit.
Voetgangers
Voor voetgangers zijn er verschillende routes. Je zal als voetganger rechtstreeks van de passerelle langs het seinhuis naar de esplanade kunnen wandelen. Via een brede trap tussen de lussen of via een smallere trap langs het bankkantoor wandel je vlot tussen de esplanade en het Martelarenplein.
'De nieuwe traphelling en de fietslussen worden ingeplant op de bestaande trapstructuur. De huidige trap zal als het ware dienen als fundament voor de nieuwe constructie. Via een doorgang in de trappenpartij aan de dienstweg kunnen fietsers daar hun weg voortzetten via de spiraal', verduidelijken Devlies en Robbeets.
De NMBS is al enkele maanden aan het werk om de spoorwegbrug met een trap langs het seinhuis te verbinden met het Martelarenplein. Daarnaast werkt de spoorwegmaatschappij aan een verlenging van de brug, de zogenaamde passerelle langs het seinhuis. De aansluiting van de passerelle met de esplanade en de hele spiraalconstructie met trappen is voor rekening van de stad.
'De werkzaamheden aan de fietsspiraal kunnen echter pas beginnen als de NMBS klaar is met haar deel. Dat zal in principe tegen september 2016 zijn. We gaan er wel voor zorgen dat alle projecten vlot op elkaar zullen aansluiten. De aanbesteding en alle voorbereidingen moeten achter de rug zijn, zodat zonder onderbreking kan worden voortgewerkt', aldus Dirk Robbeets.
De stad Leuven is vlakbij ook bezig met de uitbreiding van de fietsenstallingen. In parking De Bond, onder het Martelarenplein, zullen tegen oktober 550 fietsers terecht kunnen. In de bestaande fietsenparking onder het stadskantoor worden etagerekken geplaatst, waardoor ook hier nog eens 670 fietsen extra kunnen worden gestald. Leuven telt zowat 32.000 fietsenstallingen en jaarlijks komen er ongeveer 1.000 bij, voornamelijk in de binnenstad en aan het station.