Mobilis biedt blik in toekomst van showrooms
Maximale flexibiliteit. Dat is de voorwaarde voor garageshowrooms van de toekomst. In Anderlecht geeft D’Ieteren Immo met Mobilis vanaf deze zomer een inkijk op die toekomst. Het circulaire gebouw valt op met zijn organische, transparante verschijning en biedt plaats aan een mix aan handelsactiviteiten. De hybride beton-staalstructuur heeft de kracht zich verregaand flexibel aan te passen aan de wijzigende activiteiten.
Op de hoek van de Industrielaan en de
Paepsemlaan in Anderlecht legt Alheembouw de laatste hand aan een nieuwe
showroom voor de merken uit het D’Ieteren-gamma. Maar het 32.000m² grote
Mobilis-project is meer dan louter een wagentoonzaal. Het heeft de ambitie een
voorbeeldgebouw te zijn voor nieuwe stedelijke industrie en overstijgt zo zijn
definitie als autoshowroom. Deze garage van de toekomst is een nagenoeg
energieneutraal gebouw dat plaats zal bieden aan een brede waaier aan functies,
naast de showroom kunnen dat werkplaatsen, kantoren, commerciële en
productieactiviteiten zijn in de meest brede vorm, en dat van de
kelderverdieping tot op het dak van het zes niveaus tellende gebouw. “Het
basisidee was niet een gebouw te creëren dat tot in het oneindige aan nieuwe
activiteiten kan worden aangepast, maar een structuur voor te stellen waarin
alle soorten activiteiten mogelijk zijn”, motiveert architect Xaveer De Geyter.
Zijn bureau XDGA won in team met Boydens en Util de ontwerpwedstrijd die
D’Ieteren Immo uitschreef om het project op de locatie van een vroegere
autoshowroom vorm te geven.
“Het project is bijzonder omwille van zijn
vorm en beleving”, meent ook Pieter Onraet, projectdirecteur bij aannemer
Alheembouw. “De vorm is eerder organisch omwille van de gebogen vormen. De
grote glasvlakken geven het een hoge mate van transparantie. Daardoor is de
primaire betonnen draagstructuur zichtbaar van buiten uit.” En die
draagstructuur mag gezien worden. Betonnen kolommen van twee verdiepingen hoog
en geplaatst in een raster van 16x16m dragen twee ter plaatse gestorte
wafelbetonvloeren. “Die vloeren vormen de niveaus +2 en +4 en zijn ter plaatse
nagespannen. Die betonnen basisstructuur verzekert het gebouw een 100-jarige
levensduur. Ze zorgt tegelijkertijd ook voor de beoogde flexibiliteit. De
structuur vormt de drager voor de metalen vloerplaten van de onderliggende
niveau +1 en +3. Die rusten enerzijds op metalen balken die in consoles tegen
de betonnen kolommen rusten en zijn anderzijds met pendels in een raster van
8x8m aan deze betonnen wafelstructuurvloer gehangen. Die opvatting laat toe de invulling
van deze verdiepingen eenvoudig aan te passen en zelfs heel eenvoudig nieuw
patio’s of atriums in te brengen. Ook de oprijhelling die zich rond het gebouw
buigt en de verschillende parkeerniveaus aan de achterzijde met elkaar en de
begane grond verbindt, hangt met dergelijke pendels aan de betonnen
basisstructuur.”
Gevarieerde glasgevels
Na het ontgraven bouwde de aannemer de
volledig ter plaatse gestorte kelder op deze funderingspalen. Van daaruit
groeide de hybride beton-staalstructuur. “Aan de straatzijde is de structuur
afgewerkt met een vliesgevel met luifels. Op de twee laagste niveaus loopt het
glas van vloer tot plafond, op de twee bovenliggende niveaus is er een
onderverdeling in kleinere raamvlakken. De toegang tot Mobilis bevindt zich op
de overgang tussen de ronde gevel aan de kruispuntzijde en het rechte stukje gevel
langs de Industrielaan. Ze wordt geaccentueerd door een vier verdiepingen hoge
en 16m brede gevouwen gevel. Het is ontegensprekelijk de eyecatcher van het
gebouw. Horizontale windverbanden houden de gevouwen structuur op zijn plaats.
Het was een hele klus om die juiste geplaatst te krijgen en te verankeren in de
betonnen basisstructuur”, verklapt Pieter Onraet.
Ook het dakpaviljoen op het dak is volledig
in glas uitgevoerd. Het neemt zo’n 20% van de dakoppervlakte in en kan ingevuld
worden met een horecafunctie. Het resterende deel van het dak is bedoeld voor
urban farming.
Showroom op palen
Het bouwen van die structuur was op z’n
zachtst gezegd een huzarenstuk. Dat begon al bij de ondergrond. “De draagkracht
was niet alleen slecht, de bodem was ook vervuild. We zijn daarom gestart met
een grondige sanering. Aclagro heeft zones met asbest, kwik en andere zware
metalen allemaal afzonderlijk ontgraven en naar gespecialiseerde
verwerkingscentra afgevoerd. Vervolgens zijn we kunnen beginnen met het
plaatsen van de funderingspalen. Het studiebureau had grondverdringende
schroefpalen voorgeschreven. Maar die keuze hebben we tijdens de voorbereidende
studies bijgestuurd naar boorpalen. De reden: we wilden niet met de
palenmachine op kelderniveau werken. Met werken op maaiveldniveau zou de lengte
van de grondverdringende schroefpalen oplopen tot meer dan 25m, wat geen
evidentie is . De grotere diepte – tot 40 à 45 meter – en draagkracht, met als
logisch gevolg dat er minder palen de grond in moeten, verklaren onze keuze om
voor dit project boorpalen met na-injectie toe te passen. Deze techniek wordt
ook wel vaker gebruikt in wegen- en bruggenbouw, in een utiliteitsbouw is het
weinig gezien”, vertelt Pieter Onraet.
Once in a lifetime
Mobilis is onmiskenbaar spraakmakend. Voor
het Alheembouw-projectteam was het dan ook een bijzondere uitdaging. “Het is
een once in a lifetime-project. Het is een open en licht gebouw met een mooi
ontwerp. Technisch was het voor ons geen alledaags project waarin we antwoorden
hebben moeten zoeken voor heel wat uitdagingen. Denk maar aan de specifieke
structuur, de rijhellingen in brugdekliggers, … We zijn hier continu met een
team van 7 tot 8 personen bezig geweest om alle details en randvoorwaarden op orde
te krijgen. Maar we zijn best wel trots op het eindresultaat. Al wordt het nog
een pittige rit tot aan de eindmeet in juni.”