Nieuwe hoofdzetel voor Cordeel in Temse
De Cordeel Group nv vestigde zijn nieuwe hoofdkwartier op het terrein van de oude scheepswerf De Boelwerf in Temse. De bouwonderneming groepeert er zijn diensten voor de Belgische markt op een site van 20 ha. De nieuwe hoofdzetel is veel meer dan een visitekaartje. Het gebouw illustreert tevens de kennis en de economische ambities van de bouwonderneming.
Het nieuwe gebouw werd opgetrokken boven een oud droogdok. Het heeft de vorm van een brug en steunt op de beide oevers van het droogdok dat met een lengte van 560 m en een breedte van 55 m het grootste ter wereld is. Er konden tegelijk twee grote schepen gebouwd worden.
"Na het faillissement van de scheepswerf werd de activiteit van het droogdok stilgelegd, maar door onze hoofdzetel 20 m boven het waterpeil te bouwen, houden we alle opties open voor een mogelijke herbestemming of hergebruik van het dok in de toekomst", stelt projectverantwoordelijke Gert Hoefnagels.
Vakwerkliggers
Wie een bezoek brengt aan het bedrijfsterrein van Cordeel is meteen onder de indruk van het gebouw. De lange horizontale 'balk' met een vrije overspanning van 72 m wordt aan weerszijden van de twee steunpilaren verlengd door uitkragende liggers van respectievelijk 17,4 m aan de noordkant en 19,4 m aan de zuidkant. De totale lengte bedraagt dus meer dan 100 m en de breedte 26 m.
De 'balk' bevindt zich 14 m boven het grondniveau en 20 m boven het waterpeil. Hij bestaat uit twee reusachtige vakwerkliggers met een hoogte van 10 m. Deze vakwerkliggers werden ter plaatse geassembleerd. Ze werden met elkaar verbonden in drie parallelle vlakken door dwarsbalken die om de 3,6 m aangebracht werden en bedoeld zijn om de verdiepingsvloeren en het platte dak van het gebouw te ondersteunen. Het volledige geraamte werd vervolgens met een zeer grote nauwkeurigheid met twee zware hijskranen op steunpilaren bevestigd.
Het metalen geraamte heeft een totaalgewicht van 1.200 ton. Het verplaatsen van een dergelijke staalmassa en het aanbrengen ervan op de steunpilaren aan beide kanten van het droogdok vereiste een kennis van topniveau en een nauwgezette voorbereiding. Vier holle pilaren van gewapend beton met een doorsnede van 100 x 60 cm en een hoogte van 14 m op een palenfundering ondersteunen de vakwerkliggers en verzekeren de horizontale stabiliteit van het volledige gebouw. Ze zijn geïntegreerd in de zijpilaren die de toegangshallen beschutten, evenals de trappen en liften die toegang bieden tot de kantoorverdiepingen.
Kantoren boven water
In de horizontale 'balk' zijn twee kantoorverdiepingen met glas van de vloer tot aan het plafond ingericht die aan beide kanten verlengd worden door uitgestrekte terrassen met een panoramisch uitzicht op de stad Temse, de Scheldebrug en het Scheldepark. Beide kantoorverdiepingen zijn bereikbaar via de trappen en de liften die zich in de steunpilaren bevinden.
Ze zijn met elkaar verbonden door twee externe secundaire trappen in het midden van de vrije overspanning. De technische ruimten werden voorzien in de oude pompkamer nabij de noordelijke pilaar, terwijl de parkeerterreinen en de archieflokalen ingericht werden aan de voet van de zuidelijke pilaar.
Meerwaarde van BIM
De uitvoering van een bouwwerf van een dergelijke omvang eist van alle betrokkenen, van het ontwerp tot de uitvoering, naast een grote kennis, ook een onfeilbare communicatie en een strakke coördinatie. Dit wordt tegenwoordig vereenvoudigd door BIM (Building Information Modeling).
Op vraag van de bouwheer voerde de onderneming Vorsselmans een modellering uit van haar verschillende interventies op basis van aluminiumsystemen van Schüco. Ook de vliesgevels, de schuifdeuren en de opvullingen ervan werden op die manier in 3D gemodelleerd, zodat architect Binst alle aansluitingen, bevestigingspunten en andere details vóór de uitvoering konden controleren.
Er werden talrijke parameters toegevoegd aan de modellering en iedereen beschikte op elk ogenblik in realtime over de meest up-to-date informatie. Volgens architect Binst kan de afkorting HQ voor 'Headquarter' ook verwijzen naar de 'High Quality' die vereist is voor dit type project.
Soepele gevels
Alle externe raamsystemen werden gekozen wegens hun grote weerstand tegen hoge belastingen (het gewicht van de beglazing en de windbelasting), maar ook wegens hun hoge isolatieniveau, compatibel met een passief gebouw. De gevels van de kantoren zijn voorzien van drievoudige beglazing die gedragen wordt door een vliesgevelstructuur van het type Schüco FWS 60.SI. De kantoorgevels zijn bekleed met Schüco vliesgevels.
Naast de grote afmetingen van de glaspartijen was de voornaamste moeilijkheid van de bouwwerf de grote flexibiliteit van het metalen geraamte. Er moest dus een oplossing gevonden worden opdat de gevels zich zouden kunnen aanpassen aan de bewegingen van de vrije overspanning van 72 m.
Van bij de aanvang heeft de fabrikant Vorsselmans, in samenwerking met zijn leverancier van Schüco aluminiumsystemen, gekozen voor de integratie van een aluminium rail met de dikte van het plafond. Dit profiel, van het type glazen borstwering zonder zichtbaar profiel, heeft als belangrijkste eigenschap dat het over een diepe klemgroef beschikt, wat in dit geval bewegingen van het geraamte van meerdere centimeters mogelijk maakt zonder de beglazing te beïnvloeden en zonder risico op glasbreuk.
De terrassen aan de twee uiteinden van de kantoren zijn bereikbaar via schuifdeuren van het type Schüco ASS 70.HI. De verticale glasstroken van de toegangspilaren werden vervaardigd met behulp van het systeem Schüco AOC 60 ST.SI (Add On Construction Steel). De horizontale aluminium profielen zijn hier bevestigd op een interne stalen substructuur, die de krachten opneemt van het gewicht en de winddruk/-onderdruk die veroorzaakt wordt door de grote glasoppervlakken uit één geheel.
Technische fiche
• Project: Bouw van het administratief centrum van het aannemersbedrijf Cordeel
• Plaats: Temse
• Bouwheer: Cordeel Groep nv
• Architect: Binst Architects
• Ingenieursbureau: Ney + Partners
• Verantwoordelijke gevel: Vorsselmans nv