Nijmegen krijgt langste betonnen 3D-geprinte voetgangersbrug
Het Nederlandse Rijkswaterstaat, grofweg te vergelijken met het ministerie van Openbare Werken in Vlaanderen, wil ervaring opdoen met de mogelijkheden die 3D-betonprinten biedt voor duurzame en circulaire projecten. Samen met ontwerper Michiel van der Kley werd een voetgangersbrug ontwikkeld die deze zomer wordt geplaatst in Nijmegen. Volgens Rijkswaterstaat wordt dit de langste betonnen 3D-geprinte voetgangersbrug ter wereld.
Rijkswaterstaat is bouwheer van de brug. Het onderzoek naar de constructieve veiligheid van de 3D-geprinte brug gebeurt op de TU Eindhoven. De voorbereiding werd zopas gestart. De voetgangersbrug heeft een overspanning van 28,5 m en een breedte van 3,6 m en zal in delen worden geprint. Deze delen worden vervolgens op de bouwplaats in elkaar gezet. De brug komt in de plaats van een verouderde houten brug in de Nijmeegse Geologenstrook in de wijk Zwanenveld van stadsdeel Dukenburg. Volgens planning wordt de 3D-geprinte brug in de zomer van 2019 geplaatst.
Voordelen
3D-printen met beton biedt milieuvoordelen: er is minder materiaal nodig doordat de betonprinter alleen beton toepast daar waar het nodig is. Daarnaast is het efficiënter omdat het ontwerp met slechts kleine aanpassingen hergebruikt kan worden voor andere nieuwe bruggen.
“Nieuwe technieken zorgen ervoor dat we sneller, duurzamer en goedkoper kunnen bouwen. 3D-printen is daar een mooi voorbeeld van. Deze technologie biedt kansen voor Rijkswaterstaat. De kennis die we met dit project in Nijmegen opdoen, is een investering in de toekomst”, stelt De Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen.
Nijmegen
Nijmegen was in 2018 de eerste Nederlandse stad die zich European Green Capital mocht noemen of de duurzame hoofdstad van Europa. Het Green Capital-jaar zorgde voor veel extra aandacht voor duurzaamheid in de stad. In dit kader heeft Rijkswaterstaat besloten de 3D-geprinte brug te plaatsen in Nijmegen.