Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Olen zoekt projectbegeleider en ontwerper voor administratief centrum

De gemeenteraad van Olen heeft zopas het licht op groen gezet voor de zoektocht naar een ontwerper voor het nieuwe administratief centrum. Ook voor de projectfinanciering- en begeleiding wordt een overheidsopdracht opgezet.

Olen zoekt projectbegeleider en ontwerper voor administratief centrum_PLAT
In het meerjarenplan 2020-2025 van Olen is de bouw van een nieuw administratief centrum opgenomen. Tijdens de gemeenteraad van 5 mei werd een belangrijke stap gezet naar de realisatie van dit project.
 
Het gemeentebestuur gaat op zoek naar een ontwerpteam om een toegankelijk en duurzaam administratief centrum te realiseren. Er werden reeds enkele principes opgesteld waarmee de ontwerper moet rekening houden.
 
Zo moet het gebouw de organisatiewaarden weerspiegelen en dienen bepaalde delen van het gebouw meervoudig en flexibel in gebruik zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat vergaderruimtes na de werkuren ook door externen kunnen gebruikt worden. Daarnaast hecht het bestuur ook veel belang aan inclusie. Het gebouw moet toegankelijk zijn voor iedereen, met bijzondere aandacht voor sociaal kwetsbare groepen.
 
Het toekomstige administratief centrum maakt het mogelijk om de bibliotheek en de administratieve diensten die momenteel gehuisvest zijn in het sociaal huis, het boekelhuis en het gemeentehuis samen te brengen.
 
Het gebouw komt op de plaats waar nu de kerk van Onze-Lieve-Vrouwe-Olen te vinden is. De kerk wordt gerenoveerd en gekoppeld aan een nieuwbouw die ernaast gerealiseerd wordt. Om plaats te maken voor deze nieuwbouw wordt de pastorie gesloopt. De aangrenzende begraafplaats maakt geen deel uit van de projectsite.
 
Om de rust te garanderen is er een groene afscherming nodig tussen het gebouw en de begraafplaats. De andere gemeentelijke locaties – met uitzondering van de technische werkhallen en het lokaal dienstencentrum – krijgen een nieuwe bestemming of worden verkocht.
“Het doel van het nieuwe gebouw bestaat er niet in om een indrukwekkend bouwproject te realiseren, maar wel om een laagdrempelig, duurzaam en efficiënt administratief centrum te realiseren”, vertelt burgemeester Seppe Bouquillon.
 
“Het gebouw moet de interne samenwerking optimaliseren vanuit het idee dat dit de hulp- en dienstverlening en dus de inwoners ten goede komt. We willen een eigentijdse en laagdrempelige ontmoetingsplaats aanbieden, nabij en op maat van onze inwoners. Door deze centrale ontmoetingsplaats te creëren moeten inwoners zich niet meer afvragen waar ze moeten zijn. Ze krijgen op één locatie meteen een antwoord op al hun vragen”, aldus burgemeester  Bouquillon.

Selectieprocedure

De zoektocht naar een ontwerper loopt nog tot 8 juni. Iedereen die in aanmerking komt, kan vrij zijn of haar kandidatuur indienen via e-tendering. De  bedoeling is om de ontwerpopdracht in het najaar te kunnen gunnen.
 
Naast een openbare procedure voor een nieuw administratief centrum gaat het gemeentebestuur ook op zoek naar een partner voor de financiering van het project, inclusief projectbegeleiding. Bij deze partner gaat het lokaal bestuur een krediet aan. De partner zal het bestuur begeleiden op financieel, administratief, juridisch en technisch vlak en dit vanaf de ontwerpfase tot de definitieve oplevering.
 
Geïnteresseerden kunnen ook voor deze openbare aanbesteding tot 8 juni 2021 hun kandidatuur indienen via e-tendering.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten