Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Omgevingsvergunning voor herinrichting Ford-site in Genk

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir heeft zopas de omgevingsvergunning afgeleverd voor de herinrichting van de voormalige Ford-terreinen in Genk. Daardoor kan nog vóór de zomer gestart worden met de afbraak van de resterende gebouwen en verhardingen, de realisatie van kade-infrastructuur en andere werken.

FORD GENK (2)
Het gaat om de eerste omgevingsvergunning sinds minister Demir een instructie afvaardigde over de tussentijdse aanpak van de stikstofproblematiek. De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv en moeten het terrein bouwklaar maken voor latere investeringen die op termijn 2.500 jobs creëren.
   
Na de afbraak van enkele gebouwen om investeringen van o.m. H. Essers en Port of Limburg mogelijk te maken, luidt de omgevingsvergunning die Demir zopas afleverde de start in van grootschaligere herinrichtingswerken. Bestaande gebouwen en verhardingen, waaronder de legendarische parkeervlakte, kunnen eindelijk afgebroken worden. Het terrein wordt heringericht met nieuwe wegverbindingen, waterbekkens en groenzones.
 
De percelen worden bouwrijp gemaakt. Tegelijk wordt ook kade-infrastructuur gerealiseerd en komt er een regionaal watergebonden overslagcentrum. Voor minister Demir is de aflevering van de omgevingsvergunning een hele opluchting, na een periode waarin er onduidelijkheid was over de aanpak van stikstof in alle belangrijke vergunningsaanvragen in Vlaanderen.
 
“Het is cruciaal dat alle vergunningverlenende overheden in Vlaanderen op een rechtszekere manier vergunningen kunnen afleveren voor investeringen die zorgen voor welvaart en jobcreatie. Hier op de Ford-site moeten op termijn tot 2.500 extra jobs mogelijk worden, waarmee Limburg zijn reputatie hoog houdt in het herontwikkelen van verlaten bedrijfssites. Na de mijnterreinen van Genk, Eisden en Beringen en de Philips-site in Hasselt krijgen ook deze gronden een nieuwe toekomst”, stelt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.
 
“Het Economisch Netwerk Albertkanaal blijft een uiterst belangrijke schakel in de omslag van het goederentransport naar onze waterwegen. Via de relancemiddelen voorzie ik een versnelling in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tegen 2023. Om de Port of Limburg extra slagkracht te geven, investeer ik in 2021 ongeveer 7,8 miljoen € in infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het bedrijventerrein. Denk maar aan wegen, riolering, nutsleidingen, infiltratiebekkens en de bouw van een kaaimuur met kaaiplateau en kraanbaanfundering voor de overslag van goederen via de binnenvaart. Zo wil ik meer bedrijven stimuleren om te kiezen voor de waterweg en zet ik ook hier in op de modal shift", vult Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters aan.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten