Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Omgevingsvergunning voor winkelcomplex Westpark Veurne

Vastgoedontwikkelaar Pano Real Estate heeft de definitieve omgevingsvergunning voor Westpark Veurne in handen. Dat wordt de naam van het retailpark aan de Monnikenhoek. Het duurzame winkelpark zal negen handelszaken groeperen en opent vermoedelijk in november 2022 de deuren voor het publiek.

Omgevingsvergunning voor retailcomplex Westpark Veurne (1)
Voor het concept werd AAVO Architects uit Moeskroen aangesteld. Voor de ruwbouw van het winkelpark wordt in zee gegaan met Vanden Bussche industriebouw uit Veurne. Dat is een bewuste keuze die zorgt voor lokale werkgelegenheid en minder onnodige CO₂-uitstoot. Voor de commercialisatie wordt Pano Real Estate bijgestaan door Avenue (Kenneth Verloo en Niels Busschots) en Cushman & Wakefield (Jeroen Charlier).
 
“Westpark Veurne bestrijkt een verhuurbare oppervlakte van 11.350 m², goed voor negen winkels met een oppervlakte tussen 600 en 2.200 m². Vier ketens bevestigden hun komst al: discounter Lidl, kledingzaak Bel&Bo, Buurtslagers-concept Bon’Ap (dat er ook een verbruikszaal zal inrichten) en Jysk. Het complex schept werkgelegenheid voor in totaal 160 mensen, die plaatselijk worden gerekruteerd”, zegt Lynn Panckoucke van Pano Real Estate.
 
“De inrichting en voorzieningen van Westpark Veurne zijn volledig in lijn met de noodzakelijke duurzame tendens. Het winkelpark zal CO₂-neutraal opereren. Zo zullen we 95% van de elektriciteitsbehoefte zelf voorzien door een zonnepaneleninstallatie op het dak. Hemelwater vangen we op in regenwaterputten en recupereren we als spoelwater voor de toiletten”, vervolgt Lynn Panckoucke.
 
Hoewel Pano Real Estate een verharding aanlegt voor 310 wagens, zullen de klinkers van de bestrating waterdoorlatend zijn. Natuurlijk water sijpelt zo meteen in de bodem en wordt dus niet in een rioleringsnet vermengd met afvalwater. Daarmee wordt de omliggende natuur, vegetatie en landbouw een handje geholpen en kan het grondwaterpeil stijgen.
 
Ook op economisch vlak beoogt het retailpark duurzaamheid, vooral ten aanzien van het commerciële stadscentrum. “Door z’n gunstige ligging en aanbod, dat aanvullend is op dat uit het handelscentrum, zal Westpark Veurne kooplustigen lokken die verder van de stad af wonen. Mensen die er dan meteen een dagje uit van kunnen maken en ook de kern een bezoek brengen”, aldus burgemeester Peter Roose die in een win-winsituatie gelooft.
 
Mobiliteit
 
Afgezien van het ruime maar dus waterdoorlaatbare parkeerterrein met acht laadpalen voor elektrische wagens, voorziet Westpark Veurne ook een stalling voor vijftig fietsen en een station voor acht deelfietsen. “Daarmee willen we zowel bezoekers als werknemers stimuleren om voor een duurzame verplaatsingsmethode te kiezen”, motiveert Panckoucke. Het park zal inhaken op bestaande fiets- en voetgangersverbindingen en ook het openbaar vervoer zal hier vrijwel tot voor de deur rijden.
 
“Hoewel de retailsector kampt met een aantal uitdagingen, merken we dat retailparken op goede locaties erg gegeerd zijn, zeker wanneer ze vlot bereikbaar zijn. De huurprijzen en bijhorende lasten liggen ook significant lager dan bij klassieke shoppingcentra. Consumenten hebben ook alsmaar minder tijd en maken een bewustere afweging dan pakweg vijftien jaar geleden. Dat leidt ertoe dat ze bij het winkelen steeds meer zoeken naar ofwel beleving (experience) ofwel gemak (convenience)”, verklaart Lynn Panckoucke.
Ondanks de hoge vlucht van e-commerce, gelooft Pano Real Estate.

rotsvast in de toekomst van fysiek winkelen. “Een retailcomplex als Westpark Veurne is vlot bereikbaar en dus ideaal voor het convenience shoppen. Goed gelegen baanwinkelclusters, winkelparken en winkelgebieden in aangename stadscentra zijn blijvers in het post-coronatijdperk”, stelt de vastgoedontwikkelaar.
 
“Bovendien hoeven online en fysiek winkelen elkaar niet uit te sluiten, en kunnen ze elkaar zelfs versterken. Er is bijvoorbeeld een enorme groei in ‘click-en-collect’ aankopen. Dat houdt in dat online aankopen worden afgehaald in fysieke winkelpunten, waarna de klant ter plaatse vaak nog bijkomende aankopen doet. Ook blijkt dat de online verkoop van een retailer hoger ligt in een gebied waar die ook een fysieke winkel heeft”, besluit Lynn Panckoucke.

Beelden: Westpark Veurne.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten