Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

ProRail wil het grootste zonnedak van Nederland

De Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerder ProRail wil tegen 2030 al het eigen elektriciteitsverbruik zelf opwekken. Daarvoor worden de komende jaren o.a. alle (geschikte) stationsdaken, fietsenstallingen en perronoverkappingen van het Nederlandse spoorwegnet voorzien van zonnepanelen. Ook op de kilometerslange geluidsschermen langs de sporen zullen zonnepanelen worden geplaatst. Andere mogelijkheden om tussen en naast de sporen energie op te wekken worden eveneens onderzocht.

Rotterdam Centraal Station hoofdfoto

In de recent vernieuwde stations Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en de spoorverkeersleidingpost in Utrecht liggen al zonnepanelen. De komende tien jaar zal de aanleg van zonnepanelen in de Nederlandse stations fors worden uitgebreid. ProRail wil in de toekomst het grootste zonnedak van Nederland hebben. ProRail wil straks volledig CO2-neutraal zijn. Behalve het opwekken van de eigen energie, neemt de spoorbeheerder ook een aantal energiebesparende maatregelen.

Zo wordt het wagenpark verduurzaamd en zal de komende jaren systematisch led-verlichting worden aangebracht in de stations. Die krijgen tevens een systeem dat ervoor zorgt dat de verlichting op de meeste perrons zal dimmen als er geen reizigers zijn. Sinds 2012 wordt alleen nog maar groene stroom gekocht die wordt opgewekt met windmolens. In 2015 bedroeg het verbruik 135 miljoen kWh, dat is stroom voor zowat 38.570 huishoudens.

Een eerste groot project start deze zomer met de plaatsing van 1.900 zonnepanelen op de monumentale perronoverkapping van het station van Eindhoven. Dat is voldoende om minimum 60 % van de energie op te wekken die wordt verbruikt in dit station. ProRail verbruikt in Eindhoven jaarlijks 775.000 kWh, dat is de elektriciteit van ongeveer 220 huishoudens. Als er veel energie wordt opgewekt, wordt die verdeeld tussen ProRail en de spoorwegmaatschappij NS. De energie kan direct worden gebruikt voor bv. de roltrappen, de liften en de bewegwijzering.

Omdat de perronkap een rijksmonument is, was het nodig om een omgevingsvergunning aan te vragen. Samen met een architect werd de ruimtelijke en esthetische inpassing van de zonnepanelen op het dak bekeken. De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit gaf een positief advies voor het ontwerp. Het project in Eindhoven werd eind januari gegund aan Bink (afdeling Solar).

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten