Radardetectie zorgt voor veiligere bouwplaatsen
De bouwsector blijft wereldwijd groeien maar dat positieve nieuws betekent ook dat aanzienlijk meer bouwvoertuigen en zware machines ons wegennet gebruiken om bouwterreinen te bereiken. Huib Slijkhuis, een expert op het gebied van voertuigveiligheid bij Brigade Electronics, bespreekt de mogelijke effecten die dit kan hebben op andere weggebruikers, en wat de bouwsector kan doen om veiligheid hoog op de agenda te houden.
De bouwsector is een gigantische industrie die elk jaar honderden miljoenen voor de economie genereert en waarborgt dat in belangrijke sectoren zoals de gezondheidszorg, het onderwijs en de transport- en vervoerssector zowel de infrastructuur als de ontwikkeling op peil blijven.
Met de snelgroeiende vraag naar woningen en commerciële gebouwen neemt het aantal zware bouwvoertuigen dat openbare wegen gebruikt aanzienlijk toe. Deze rijden in stadscentra en in de bebouwde kom, waar de kans veel hoger is dat ze in contact komen met kwetsbare weggebruikers. Dit zet de bouwsector onder druk om andere weggebruikers, vooral fietsers en voetgangers, veilig te houden en fatale aanrijdingen te voorkomen.
De voertuigen en machines die in de bouwsector worden gebruikt, zoals dumptrucks, cementmixers en kipwagens, vormen een gevaar als ze niet op veilige wijze worden beheerd. Op deze voertuigen zijn dode hoeken veel groter dan normaal. Deze bevinden zich niet alleen aan de achter- en rechterkant van het voertuig, maar ook aan de voorzijde, vooral in voertuigen met een verhoogde bestuurderspositie.
Volgens onderzoek dat in 2018 werd uitgevoerd door het Europees Observatorium voor de Verkeersveiligheid (ERSO) gebeurde 38% van de fatale ongevallen op Europese wegen binnen de bebouwde kom en 54% op plattelandswegen. In 22% van de gevallen was hierbij een voetganger betrokken, in 14% een motorrijder en in 8% een fietser. Heel wat van de betrokken voertuigen waren bouwvoertuigen.
Dode hoeken van voertuigen, samen met slecht zicht vanwege barre weersomstandigheden, zijn één van de grootste oorzaken van aanrijdingen en vaak de belangrijkste reden waarom voetgangers of fietsers om het leven komen of gewond raken. De veiligheid van grotere voertuigen is de jongste jaren drastisch verbeterd en veel bedrijven besluiten te investeren in strikte veiligheidsprocedures, zoals de installatie van veiligheidssystemen voor voertuigen om dode hoeken te elimineren.
Het is van cruciaal belang dat bestuurders in de bouwsector voorwerpen en personen in dode hoeken kunnen detecteren, zowel voor de veiligheid op de openbare weg als op het bouwterrein, waar bewegende voertuigen en machines een gevaar voor de werkers vormen. Radartechnologie voor het detecteren van obstakels kan zelfs onder de moeilijkste omstandigheden stilstaande en bewegende objecten waarnemen. Het systeem waarschuwt de bestuurder met een akoestisch en visueel signaal voor objecten op een bepaalde afstand van het voertuig.
Eén van deze systemen is Backsense, het radarsysteem van Brigade Electronics. Het gebruikt Frequency Modulated Continuous Waves (FMCW), een technologie die een continu veranderend radarfrequentiesignaal uitzendt met tijdstempels die uniek zijn voor elke instantie van de golf. Het moment waarop de golf terugkaatst wordt vergeleken met het tijdstempel zonder dat de radar het uitzenden hoeft te onderbreken.
Dit garandeert nauwkeurigere detectie dan pulserende radarproducten, die een reeks radarsignalen uitzenden en dan luisteren naar de terugkaatsende golf. De afstand op Backsense is bovendien programmeerbaar, afhankelijk van het voertuig en de toepassing: de straal kan variëren van 2 tot 10 m breed en 3 tot 30 m lang. Er kunnen tevens specifieke detectiegebieden worden ingesteld om vaste voorwerpen of carrosserie uit te kalibreren.
Als het systeem wordt gecombineerd met een in de cabine gemonteerde monitor kunnen de gegevens die deze op radar gebaseerde obstakeldetectie oplevert, via dat scherm aan de bestuurder worden doorgegeven. Het is ideaal voor voertuigen die op lage snelheid manoeuvreren en waarschuwt de bestuurder voor obstakels in de gevarenzone door akoestische waarschuwingen en visuele radargegevens in vijf fasen over het camerabeeld op de monitor weer te geven. Dit informeert de bestuurder over de afstand tussen het voertuig en obstakels.
Omwille van het grote aantal complexe dode hoeken op zware voertuigen kan één enkele radar niet altijd het gewenste detectieniveau bieden. Daarom heeft Brigade Electronics zijn netwerkradarsysteem geïntroduceerd. Daarmee kunnen maximaal acht sensoren aan elkaar worden gekoppeld en met één monitor in de cabine verbonden worden. Dit beperkt afleidingen voor de bestuurder en verbetert de veiligheid nog meer door complexe dode hoeken te elimineren.
Op radar gebaseerde obstakeldetectie is geschikt voor gebruik op de openbare weg en op werkterreinen en biedt dus ook op specialistische voertuigen bescherming door aanrijdingen en ongevallen te voorkomen. Vanzelfsprekend is technologie slechts één manier om veiligheidsproblemen op te lossen. Daarnaast moeten bedrijven ook zorgen voor robuuste procedures en alles in het werk stellen om te waarborgen dat deze toegepast en gevolgd worden om iedereen veilig te houden.
Brigade Electronics is een wereldwijde leverancier van veiligheidssystemen en -oplossingen voor commerciële voertuigen en machines. De producten van Brigade Electronics zijn bedoeld om het risico van botsingen terug te dringen en kwetsbare weggebruikers te beschermen door de dode hoeken van voertuigen tot een minimum te beperken en bestuurders te helpen om veilig te manoeuvreren. Het bedrijf werd in 1976 opgericht door Chris Hanson-Abbott OBE en introduceerde het allereerste achteruitrij-alarm in Europa.
Chris is sindsdien een fervent voorvechter van voertuig- en machineveiligheid, heeft baanbrekend werk verricht met nieuwe producten en nieuwe technologieën ontwikkeld en gepatenteerd. De productportfolio van Brigade omvat onder meer 360° camerasystemen, camera-/monitorsystemen, White Sound achteruitrij-alarmen, ultrasone obstakeldetectie, radar obstakeldetectie en digitale opnameapparatuur.
Een interessant filmpje vind je hier.