Reconversie Tour & Taxi gaat laatste fase in
De iconische Tour & Taxis site in Brussel zet zich de komende jaren definitief op de wereldkaart wat betreft stadsvernieuwing. Vastgoedontwikkelaar en -investeerder Nextensa vroeg de vergunning aan voor het laatste deelproject Lake Side. Bedoeling is het voormalige rangeerterrein te transformeren tot een duurzame wijk met circa 800 nieuwe woningen, kantoren, winkels, horeca, publieke voorzieningen én een bijkomende uitbreiding van het park.
‘Lake Side’ omvat de ontwikkeling van zo’n 140.000 m² gebouwen. De plannen passen in het Bijzondere Bestemmingsplan Tour & Taxis (BBP) dat in 2017 werd goedgekeurd. Het Rotterdamse architectenbureau MVRDV vertaalde dit in een stedenbouwkundig masterplan dat zich naadloos inschrijft in de programmatie van de site. De omgevingsaanleg wordt in de nieuwe zone door landschapsarchitect Bas Smets doorgetrokken. Met dit project wordt nog een stapje verder gegaan in het creëren van een ‘5-minuten wijk’ waar wonen, werken, ontspannen en natuurbeleving binnen 5 minuten bereikbaar zijn. Opvallend in de nieuwe plan is het vele groen. In het masterplan ontstaat immers nieuwe open ruimte tussen de gebouwen. Die zal maximaal grassen, kruiden, bloemen, struiken en bomen bevatten. Ook krijgt het huidige park van Tour & Taxis een verdere uitbreiding. Duurzaamheid staat centraal in Lake Side. De site wordt volledig vrij van fossiele brandstoffen, het regenwater zal worden opgevangen voor hergebruik, er wordt gekozen voor duurzame bouwmaterialen... Het moet één van de meest duurzame wijken van Brussel worden, met een BREEAM Outstanding certificaat voor de kantoorgebouwen. Als alles volgens plan verloopt, zouden de werken begin 2025 kunnen starten. Momenteel wordt (tot eind 2024) gewerkt aan de residentiële Park Lane wijk die eveneens een 800-tal wooneenheden omvat.
- Oppervlakte site: 33 ha
- Ontwikkeling: 140.000 m²
- Project: +/- 800 woningen, 37.000 m² kantoren, 2.800 m² winkels/horeca, 3.800 m² publieke voorzieningen
- Mobiliteit: +/- 630 parkeerplaatsen voor auto’s, 66 motorplaatsen en 1950 fietsenstallingen
- Architecten: Binst Architects, Polo, Hub, Bureau Bouwtechniek, 3XN, Cobe, Effekt, MVRDV
- Landschapsarchitect: Bureau Bas Smets
- Studies stabiliteit: Ney & Partners
- Studies technieken: CES
- Veiligheidscoördinatie: Bopro