Renovatie metrostation Kunst-Wet na vijf jaar voltooid
De renovatie van Kunst-Wet, één van de meest gebruikte metrostations in Brussel, is voltooid. Beliris, Brussel Mobiliteit en vervoersmaatschappij MIVB werkten de voorbije vijf jaren samen om het station te moderniseren. Tijdens de werkzaamheden bleef de metro gewoon in dienst, wat niet altijd evident was. Na deze grootschalige werken kan het station nog meer reizigers ontvangen. Hiervoor was een investering van 25 miljoen ' van Beliris en 16 miljoen ' van Brussel Mobiliteit nodig.
Met bijna 85.000 reizigers per dag is het station Kunst-Wet één van de drukste stations van het Brusselse metronet. Het ligt in het centrum van een drukbezochte wijk en vormt het kruispunt tussen de lijnen 2-6 (Koning Boudewijn/Simonis - Elisabeth) en 1-5 (Erasmus/Weststation - Stokkel/Herrmann-Debroux). Kunst-Wet ontstond in 1969 als een schakel in de eerste Brusselse premetrolijn tussen de Europese wijk en het centrum. Een jaar later ontstond tussen Madou en de Naamsepoort de tweede premetrolijn, die de eerste lijn kruiste in Kunst-Wet. Later, in 1976 en 1988, werden de premetrolijnen vervangen door de metro.
De voorbije 42 jaar werd Kunst-Wet nauwelijks vernieuwd. Niet vreemd dus dat het station het stijgende aantal reizigers niet meer kon slikken en dat het al heel wat ouderdomsverschijnselen vertoonde. Het nogal sombere station was aan een flinke opknapbeurt toe en ontpopt zich nu tot een heldere en aangename ruimte.
De renovatie van Kunst-Wet begon in april 2011. Het eerste karwei was de bouw van nieuwe technische lokalen, waarbij ook de riolering werd verlegd. Deze omvangrijke werken werden samen uitgevoerd met de grote structurele verbouwingen die nodig waren om het station aan te passen aan de actuele eisen inzake veiligheid, capaciteit en architectuur. De waterdichtheid van het station werd verbeterd met een grote campagne van injecties en betonherstellingen. De elektriciteit en waterleidingen werden volledig herdacht.
Transparantie stond centraal bij de herinrichting van het station. De afgesloten en beklemmende ruimtes werden maximaal opengetrokken en er werd gekozen voor glazen balustrades. Dankzij deze openheid kunnen reizigers zich beter oriënteren. De nieuwe trappen, roltrappen en liften zijn van ver zichtbaar, waardoor de reizigers zich vlot door het station kunnen bewegen. De volledige ruimte werd heringericht met het oog op de aansluitingen. In totaal telt het station zes ingangen. Personen met beperkte mobiliteit verplaatsten zich nu gemakkelijker in het station dankzij de vier nieuwe liften.
De renovatie van Kunst-Wet begon in april 2011.
De veiligheid werd verbeterd door het opentrekken van de ruimtes, de installatie van camera's en een nieuw branddetectiesysteem. Er werden ook nieuwe nooduitgangen gecreëerd. Een betere geluidsinstallatie, heldere verlichting, nieuwe toiletten, een nieuwe kiosk en nieuwe muur- vloer en plafondbekleding zorgen voor meer reizigerscomfort. Voorts werden nieuwe toegangspoortjes en een volledig herdachte bewegwijzering geïnstalleerd. Ook de infoborden, banken en vuilnisbakken werden vernieuwd.De architectuur van het station werd gekozen in functie van het gebruik en zette in op rust en transparantie. De gekozen materialen laten de kunstwerken van Jean Rets (Ortem, 1976) en Gilbert Decock (Isjtar, 1980) volledig tot hun recht komen. Aan de ingang van de Kunstlaan werden foto's geïnstalleerd van Jeroen De Vlaminck. Er is ook een tijdelijke tentoonstelling van dezelfde fotograaf met portretten van de arbeiders op de bouwwerf.