Renovatie Muntschouwburg duurt langer dan gepland
De modernisering van de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel zal wat langer duren dan gepland. Het einde van de werkzaamheden is voorzien voor eind mei 2017, terwijl die normaal in december klaar moesten zijn. De verlenging van de uitvoeringstermijn heeft hoofdzakelijk betrekking op de keuze om de nieuwste scènetechnieken in de toneeltoren te integreren. Het is een bewuste keuze en een investering om de toekomst van de Muntschouwburg op internationaal niveau veilig te stellen. Met deze aanpassingen zal de Munt grotere producties in huis kunnen halen, meer mogelijkheden bieden voor de mise-en-scène van opera's en zo haar plaats in de wereldtop van operahuizen kunnen behouden.
In november 2015 zijn de Regie der Gebouwen en Beliris gestart met een moderniseringscampagne waarbij zowel werkzaamheden worden uitgevoerd in de toneeltoren als in de schouwburgzaal. Daarnaast realiseert Beliris onder meer een ondergrondse tunnelverbinding tussen het operagebouw en de Ateliers van de Munt (aan de overkant van de Leopoldstraat).
De werkzaamheden zijn een mijlpaal in de realisatie van het masterplan voor de totaalrenovatie van het operagebouw, maar begonnen pas zes jaar nadat dit plan was opgesteld. Daardoor lijkt het hele renovatieproces nu wel erg lang te duren. Het aanslepen van de werkzaamheden heeft vooral gevolgen voor de programmatie: een aantal voorstellingen moeten worden verschoven of uitgesteld. Positief is dat zodra de renovatie achter de rug is De Munt één van de modernste operahuizen van Europa zal zijn.
In de Muntschouwburg wordt de volledige scène-installatie in de toneeltoren vernieuwd waarbij de modernste scènetechnieken worden geïntegreerd. Een nieuwe decorlift wordt aan de zijkant van de scène geplaatst en zal direct in verbinding staan met de ondergrondse tunnel tussen het operagebouw en de Ateliers van de Munt. De nieuwe decorlift zal een laadvermogen hebben van 13 ton. Door de plaatsing van de nieuwe decorlift verhuist de artiesteningang van de Leopoldstraat naar de Koninginnestraat.
Podiumliften
Met de installatie van vier nieuwe dynamische podiumliften met een hybride aandrijving zal het decor op de scène veel sneller aangepast kunnen worden en meer mogelijkheden bieden aan de mise-en-scène van de opera's. De liften zullen minder plaats in gebruik nemen en zijn geluidsarm en energiezuinig.
De handbediende decortrekken in de toneeltoren worden vervangen door gemotoriseerde trekken. Het gaat om 32 nieuwe punttrekken en vijftien trustrekken. Het besturingssysteem van de trekken wordt vernieuwd zodat zowel de nieuwe als de behouden trekken samen gebruikt kunnen worden en aan de huidige veiligheidsnormen beantwoorden.
De scènevloer wordt op een volledig horizontaal niveau gebracht. Hierdoor zullen de decors van buitenlandse producties niet telkens opnieuw aangepast moeten worden aan het vroegere hellende vloerniveau en zal veel tijd, energie en geld bespaard kunnen worden. De eerste twee zitrijen zullen op hetzelfde niveau worden verhoogd zodat zij een goed zicht hebben op de scène. De orkestbak wordt op hetzelfde niveau gebracht als de scènevloer.
Klimaatregeling
In de schouwburgzaal zelf wordt de klimaatregeling vernieuwd waarbij de luchtcirculatie wordt omgekeerd. Vroeger werd de schouwburgzaal gekoeld met koude lucht die uit ventilatieroosters rond de centrale kroonluchter naar beneden werd geblazen. Dit zorgde voor een oncomfortabel gevoel bij de toeschouwer.
Nu wordt de klimaatregeling onder de vloer van de parterre geïnstalleerd met uitblaasroosters die over de volledige oppervlakte van de parterre zijn verspreid. Alle zetels en de plankenvloer werden verwijderd zodat in de ruimte onder de parterre de nodige ventilatiekanalen geplaatst konden worden.
De zitplaatsen in de schouwburgzaal worden vernieuwd op basis van het oorspronkelijke model. In de armleuning van de zitplaatsen op de parterre wordt ledsignalisatieverlichting in de armleuning geïntegreerd. De vloerbekleding met onderliggende plankenvloer wordt volledig vernieuwd. De elektrische installatie wordt aangepast en vernieuwd in het vooruitzicht van het gebruik van ledverlichting in de toekomst.