Renovatie start- en landingsbaan Brussels Airport vroeger klaar
De grondige renovatie van de start- en landingsbaan 25L/07R op Brussels Airport is 18 dagen vroeger dan gepland afgerond dankzij de gunstige weersomstandigheden van de voorbije maanden en de inspanningen van Aswebo, Louis Stevens & Co en JDC Airports. Tijdens de werkzaamheden vonden op deze baan geen vluchten plaats; sinds 27 mei verliep al het vliegverkeer op de twee andere banen. Dankzij de goede samenwerking met Belgocontrol en de luchtvaartmaatschappijen is de hinder voor passagiers beperkt gebleven. De komende jaren worden ook de banen 01/19 en 25R/07L gerenoveerd.
Enkel bij slechtere weersomstandigheden zal de gerenoveerde baan 25L/07R nog niet gebruikt worden omdat het automatische landingssysteem voor piloten daarvoor nog niet is afgesteld. De baan zal volledig operationeel zijn nadat Belgocontrol het systeem heeft kunnen testen. De tests zouden ten laatste op 12 september gebeuren.
Bij de keuze van de materialen en inrichting heeft Brussels Airport gekozen voor de nieuwste technieken en innovaties om het vliegverkeer veilig en efficiënt te laten verlopen. Voor de bebakening op de baan worden led-lampen i.p.v. halogeenlampen gebruikt, wat een besparing met 420.000 kWh per jaar en een CO2-reductie met 116 ton per jaar levert.
Op de baan is de nieuwe techniek van grooving gebruikt. De 85.000 groeven staan 3 tot 4 cm van elkaar over de hele lengte van de baan. Dit heeft als voordeel dat het regenwater makkelijker kan wegvloeien. Bij slechte weersomstandigheden hebben de banden van vliegtuigen ook een betere grip op de baan en slijten ze minder snel.
Tijdens de werkzaamheden werd het afgeschraapte asfalt gemalen om te hergebruiken in de fundering. Op deze manier werd niet alleen 100.000 ton afval vermeden, maar hebben ook 4.000 vrachtwagens minder moeten af- en aanrijden op de bouwwerf. Ook dat leverde een forse CO2-besparing op met zowat 860 ton.
In totaal werd 200.000 m² asfalt, lagen van 12 cm dik, gestript en vernieuwd en werd 60.000 m² verharde bermen langs de startbanen afgebroken en heraangelegd. Tijdens de werkzaamheden vernieuwden de aannemers 218 km kabels en renoveerden ze 9 km riolen. Tevens werden 7 km kanalen, bestemd voor de afvloeiing van hemelwater, afgebroken en heraangelegd. De waterdichte bekleding van de tunnel over de N227 werd eveneens vervangen. 1.300 lampen maakten plaats voor led-lampen.
De renovatie was nodig om de veilige en efficiënte werking van de start- en landingsbaan te verzekeren. De kostprijs van deze eerste fase bedroeg 17 miljoen '. Startbaan 25L/07R is de eerste van de drie startbanen op de luchthaven in Zaventem die een grondige renovatiebeurt kreeg. De werken passen in een breder onderhoudsprogramma van de baneninfrastructuur dat Brussels Airport de komende jaren zal uitvoeren. De vorige renovatie van de banen gebeurde in 1985.