Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Restauratie gestart van brug in park van Tervuren

In opdracht van de Regie der Gebouwen werd half mei gestart met de restauratie van de beschermde voetgangers- en fietsersbrug aan de Keizerinnedreef in het park van Tervuren. Het wordt een opdracht met de nodige uitdagingen, want de stabiliteit en veiligheid moet worden verbeterd zonder aan het oorspronkelijke uitzicht te raken.

brug-tervuren

De brug dateert van 1896 en maakt deel uit van de Keizerinnedreef die evenwijdig loopt met het kanaal dat de twee grote vijvers in het park van Tervuren met elkaar verbindt. Ze bevindt zich op de aslijn van het gebouw van het AfricaMuseum, die loodrecht op de Leuvensesteenweg is ingeplant. Deze vormt ook de hoofdas van de symmetrische Franse tuinen die in 1895 door Elie Lainé werden ontworpen. De brug, die als monument is beschermd, heeft een lengte van bijna 20 meter en een breedte van meer dan 10 meter. Doorheen de jaren zijn er zichtbare sporen van verwering ontstaan, waardoor de structuur al enige tijd niet meer aan de noodzakelijke eisen rond veiligheid en stabiliteit voldoet. Als resultaat werd de brug al jaren geleden voor vrachtverkeer en voertuigen afgesloten. Enkel (brom)fietsers en voetgangers mogen er nog gebruik van maken. 


Half mei startten de werken om de draagstructuur (funderingen en palen) te vervangen. Deze werken vereisen zelfs de drooglegging van een deel van de vijver gedurende enkele dagen. Ook het wegdek (dat momenteel uit houten beplanking bestaat) wordt vernieuwd. De brug bestaat uit drie delen: twee voetpaden met in het midden een fietspad. Het bestaande wegdek wordt verwijderd en door duurzame materialen vervangen. Het middenpad wordt voorzien van cementbetonverharding die op de bestaande asfaltverharding van de Keizerinnedreef zal aansluiten. De voetpaden worden drempelloos aangesloten op de bestaande parkpaden in dolomiet. Verder wordt de bestaande gietijzeren borstwering ontmanteld en gerestaureerd. Tevens zal een extra valbeveiliging worden aangebracht in de vorm van een discreet draadnet uit inox. Tenslotte worden ook de brughoofden gerestaureerd. De bekleding met beige kalk- en blauwe hardsteen wordt schoongemaakt en waar nodig hersteld (vervangen van kapotte stenen en voegen). De werken zullen ongeveer 10 maanden duren. Daarna zal de brug opnieuw uitsluitend voor (brom)fietsers en voetgangers toegankelijk zijn. Sporadisch verkeer van lichte voertuigen zal in geval van noodzaak (bijvoorbeeld voor onderhoudswerken in het park) wel mogelijk zijn. 

Opdrachtgever: Regie der Gebouwen

Voorbereidende studie: Regie der Gebouwen

Aannemer: Monument Vandekerckhove

Duur van de werken: ongeveer 10 maanden

Kostprijs van de werken: 1,5 miljoen euro (inclusief btw)


Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten