Sarens helpt bij bouw van metrotunnel in Warschau
Het Belgische Sarens helpt in Polen mee aan de bouw van de nieuwe, tweede metrotunnel in Warschau. De zwaarste klus was de inzet van twee imposante kranen, een CC 2800-1 en een LR1350, bij het assembleren van de tunnelboormachine.
Sarens transporteerde eerst in elf nachten meer dan 30 elementen van de tunnelboormachine naar de bouwplaats in het centrum van Warschau. Een complete tunnelboormachine weegt tot 650 ton, is afgerond 100 m lang en 6,4 m hoog. Eén van de zwaarste elementen was het boorschild van 57 ton.
De LR1350 werd ingezet om de tunnelboormachine op de bouwplaats te monteren. Eén van de grootste uitdagingen daarbij was het gebrek aan ruimte. Het neerlaten van de tunnelboormachine gebeurde met de CC 2800-1. Het opbouwen van elk van de kranen nam drie dagen in beslag.
De bouw van de metrotunnel door een consortium rond het Italiaanse Asaldi startte reeds in 2016. De bouwkosten werden bij de start van de werken geraamd op iets meer dan 200 miljoen €.