Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Schoepen bouwt indoor themapark bij Sunparks in Mol

Mol krijgt er binnen enkele jaren een toeristische topattractie bij. Jack Schoepen, zoon van wijlen Bobbejaan, is de geestelijke vader van een indoor themapark over de luchtvaart. Hij ontwikkelde het concept en zet er als investeerder zijn schouders onder. De andere commerciële partner is Sunparks Kempense Meren van de Groupe Pierre & Vacances Center Parcs. De eerstvolgende stap in de realisatie is een publieke consultatie naar aanleiding van het voorbereidende milieuonderzoek.

Schoepen bouwt indoor themapark bij Sunparks in Mol

Wanneer het op buitenrecreatie zoals fietsen, wandelen en zwemmen aankomt, domineert Mol al decennialang de toeristische cijfers voor de Kempen. Dit betekent dat de gemeente vooral in de lente en de zomer duizenden toeristen ontvangt. Een attractiepleister die ook bij minder goed weer scoort bij jong en oud kan het toeristische aanbod enkele niveaus optillen en zo zorgen voor extra werkgelegenheid.

Toen Jack Schoepen zijn idee voor een themapark enthousiast ontrolde, wekte dit bij alle betrokkenen meteen positieve interesse. Het gemeentebestuur ijvert al jarenlang voor indoorrecreatie, waarbij al snel werd gekeken naar de grote parking van Sunparks. Ook voor Sunparks betekent een indoor themapark op hun domein een mooie opsteker. Jack Schoepen treedt daarbij als projectontwikkelaar op. Sunparks stelt de gronden ter beschikking die ze in langlopende erfpacht hebben van het gemeentebestuur.

Als zoon van Bobbejaan Schoepen, de legendarische stichter van Bobbejaanland, is Jack Schoepen gepokt en gemazeld in de wereld van de grote themaparken. Jack groeide op in het familiepark en stond er enkele jaren mee aan het roer. Bij de verkoop in 2004 behoorde Bobbejaanland tot de meest gewaardeerde pretparken in Europa. Het nieuwe themapark neemt zijn bezoekers mee in de wonderbaarlijke wereld van de luchtvaart. Wie straks de vertrekhal binnenkomt, treedt in een ander universum en maakt zich klaar voor een ongelofelijke reis vol fantasie en avontuur.

Kinderen zullen er hun dromen echt beleven door te spelen en te leren. Via innovatieve en technologische toepassingen richt het park zich op de toekomst. Het biedt elk kind een actieve beleefwereld waar ontspanning en educatie hand in hand gaan.

Tot in het kleinste detail zal er aandacht besteed worden aan de veiligheid en de kwaliteit van de afwerking en de aankleding, maar ook verantwoorde en gezonde voeding is een must. Het themapark wil zich hierin onderscheiden van andere parken en kiest resoluut voor duurzaamheid. Op termijn is het de bedoeling om dit concept ook in het buitenland te ontwikkelen. Het themapark richt zich op het hele gezin en mikt op 300.000 bezoekers per jaar.

Tussen droom en daad liggen evenwel nog procedures. Vandaag maken de betrokken partijen hun engagement bekend. Het project zit nog in de beginfase. De eerste stap is een publieke consultatie van de kennisgevingsnota. Dit is een eerste nota in het kader van een plan-milieueffectenrapport (plan-mer). Het vormt de basis voor een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (prup) dat past in het kaderplan Kempense Meren dat de provincie Antwerpen heeft opgesteld voor de regio. Het prup zal het mogelijk maken dat de initiatiefnemers een stedenbouwkundige vergunning kunnen vragen.

In de kennisgevingsnota staat het voorgenomen plan beschreven en welke methode zal gebruikt worden om de effecten op het milieu te onderzoeken. Elke inwoner krijgt de kans om dit dossier te bestuderen en mag suggesties aanreiken. - FVDL

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten