SILT: landschappelijk icoon voor Vlaamse kust
De hele wereld mocht het weten: eind maart nam Middelkerke zijn nieuwe casino SILT in gebruik. Burgervader Dedecker mag dan ook terecht trots zijn op het opmerkelijke bouwproject. Het nieuwe complex met zijn speelhal, multifunctionele evenementenzaal, strandhotel, ondergrondse parking en een sterrenrestaurant heeft een tot de verbeelding sprekende architectuur. SILT maakt bovendien deel uit van de kwalitatief verbeterde openbare ruimte waarin de versterkte zeedijk en een autoluw Epernayplein één geheel vormen.
Meer dan een casino of een hotel op de zeedijk van Middelkerke is
SILT een landschappelijk icoon. De nieuwe blikvanger voor de Vlaamse kust
combineert kustversterking, landschap, leefbaarheid, duurzaamheid, mobiliteit
en ontspanning doordat de ontwerpers het gebouw hebben geïntegreerd in een
nieuw beleefbaar landschap. Die samensmelting zorgt ervoor dat het gebouw
opgaat in de bestaande kustlijn. In het hart van dat landschap manifesteert de
hoteltoren zich als een nieuwe baken aan zee. De evenementenzaal, het
restaurant en het casino zijn verscholen onder de duin, maar hebben dankzij
transparante gevels en ruime terrassen een spectaculair uitzicht over strand en
zee aan de ene zijde en het Epernayplein aan de andere zijde.
Het bouwen op de overgangslijn tussen strand en zeedijk vroeg de
nodige bouwkundige maatregelen om stabiliteit te verzekeren en de nodige
weerstand te bieden tegen de grillen van de Noordzeekust. “Zo is het 380m lange
ondergrondse parkeercomplex gefundeerd op 425 funderingspalen. Die palen vangen
zowel trek- als drukkrachten op”, weet projectleider Dré De Sutter bij Democo.
“De beschoeiing voor de bouwkuip is uitgevoerd in CSM-wanden en
secanspalenwanden. Daarin hebben we vervolgens de betonnen draagstructuur van
het complex opgetrokken. Dat gebeurde hoofdzakelijk in ter plaatse gestorte
betonnen wanden en kolommen. Bijzonder zijn de vloerplaten. Die voor het
afdekken van kelderverdieping -2 gebeurde nog in vrij gangbare voorgespannen
welfsels. Maar de afdek van verdieping -1 was een nagespannen betonvloer met
een dikte van 70cm tot 100cm. Ook het landschapsdak - dat overloopt in de
duinen – en de verdiepingsvloeren van het hotel zijn allemaal nagespannen ter
plaatse gestorte betonplaten.”
Zeebestendig bouwen
Die solide betonnen basis kreeg een gevelafwerking nagenoeg
volledig in glas. “De gevel is als het ware een dubbele gevel. De eerste laag
is opgebouwd uit aluminium schrijnwerk met glas en invulpanelen. Bij de
hoteltoren is daarrond nog een houten voile in cross laminated timber
gesluierd. In deze gevel zit een verfijnd lichtontwerp verwerkt dat na
zonsondergang de houten structuur verlicht”, vervolgt Guy De Meyer, gedelegeerd
bouwheer voor Debuild. Die materialen zijn niet lukraak gekozen. Het agressieve
zeeklimaat vroeg om een doordachte selectie. “Dat was van toepassing voor
nagenoeg alle materialen in de buitenomgeving, van het buitenschrijnwerk over
de bekledingspanelen van de indrukwekkende luifel, tot verbindingsknopen in de
houtstructuur en de leuningen. Het had vooral impact op de roestvast stalen
onderdelen en de gelakte staalonderdelen. Hier moesten we echt in de klasse
afgestemd op zeeklimaat aankopen”, weet het duo.
Werken in het ritme van de kust
Niet alleen het ontwerpen gebeurde met aandacht voor het zeeklimaat, ook voor de bouwwerken zelf was er aandacht voor veiligheid met de grillige Noordzee op enkele tientallen meters van de bouwput. “Om geen negatieve invloed van de getijdewerking te hebben, hanteerden we altijd een dubbele veiligheidslijn tijdens de werken. Een eerste veiligheidslijn was een tijdelijke zandduin die we hebben gevormd met het zand uit de uitgraving voor de ondergrondse parking. Als tweede beschermingslijn hebben we een afscherming in waterdicht verbonden damplanken geplaatst. Bijkomend hebben we de planning voor de werken aan het meest zeewaarts gelegen deel van de zeewering beperkt tot de laagtijperiodes”, vertelt het projectteam.
Ook de veelvuldige voorjaarsstormen in 2022 en 2023 bepaalden mee het ritme van de bouwwerken. “De stormen hebben vooral een invloed gehad op het gebruik van de torenkranen. Dat noopte ons bepaalde activiteiten naar een latere datum te verschuiven. Daarnaast hadden de vakantieperiodes een invloed op onze projectplanning. Aan de kust is het niet toegestaan om op het openbaar domein te werken tijdens de zomervakantie. Dat betekent dat we in de zomer van 2022 effectief twee maanden niet gewerkt hebben. In 2023 was dat oponthoud beperkt tot één maand omdat we toen al met de afwerking bezig waren in het gebouw. We konden toen de parkeergarage gebruiken voor het laden en lossen van materialen”, zegt Guy De Meyer.
In de eerste fase van de bouwwerken was de logistieke uitdaging veel groter. “Om de toegang tot de werf te verzekeren, bouwden we een tijdelijke brug over de bouwput van de ondergrondse parking. De hinder voor de toeristen en strandgangers hebben we beperkt door het aanleggen van een tijdelijke dijk in beide zomerperiodes. De werfinrichting was gezien de omvang van het project een continu veranderd gegeven en dus een ware uitdaging voor het hele werfteam. Het leveren van materialen was ook niet vanzelfsprekend, aangezien we niet zomaar alles via de zeedijk konden aanleveren. Om transport over de dijk in tijd en ruimte te beperken, hebben we meerdere werfingangen voorzien“, rondt Dré De Sutter af.
- Opdrachtgever: Gemeente Middelkerke & Debuild
- Studiebureau: Cobe
- Architectuur: ZJA, Zaaijer & Partners, Bureau Bouwtechniek
- Landschapsontwerp: Delva Landscape
- Studies: VK Engineering (part of Sweco), Witteveen+Bos, Plantec, Beersnielsen, Mint, Sertius
- Hoofdaannemer: TM Democo/Furnibo
- Totale oppervlakte: 39.200m²
- Lengte ondergrondse parking: 380m
- ±30.000m³ beton
- 2.170 ton wapeningsijzer
- 2.950m² ramen en deuren
- 3.060lm hout
- 19.000m² bestrating