Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Sloopwerken Sint-Pietersziekenhuis Leuven begonnen

De Leuvense schepen van Ruimtelijk Beleid Carl Devlies nam zelf even plaats in de reusachtige kraan van aannemer Aclagro uit het Oost-Vlaamse Wondelgem en zette met een symbolische flinke tik de afbraakwerken van het Sint-Pietersziekenhuis in gang. Het gaat om een gigantisch sloopproject in volle stadscentrum dat nog zal duren tot april volgend jaar.

LEUVEN SLOOPWERKEN
De afbraak zal zowat 60.000 ton sloopafval opleveren. In de eerste blok die nu wordt afgebroken werd de voorbije maanden reeds het asbest verwijderd. Bij de tweede achterliggende toren zijn die werken nog aan de gang. De afbraak van het eerste deel van het enorme complex zou half september moeten voltooid zijn. Daarna wordt ook de rest van het gebouw met de grond gelijk gemaakt.
 
Het grootste deel van het oude ziekenhuis staat al vele jaren leeg. De voorste vleugel van dit tussen 1955 en 1983 opgetrokken gebouwencomplex werd zelfs nooit volledig in gebruik genomen en lag er meer dan 40 jaar als een nutteloze stadskanker bij. Het gebouw is al lange tijd een doorn in het oog van vele Leuvenaars. Ook het stadsbestuur kijkt al jaren hoofdschuddend naar het mistroostige Sint-Pietersziekenhuis, dat zich op amper 400 m van het Leuvense historische stadhuis bevindt.
 
De sloopwerken behoren tot de grootste die ooit in de Leuvense binnenstad werden uitgevoerd en zullen een bijzonder grote impact hebben op de stad. Het ziekenhuis was decennialang een echte landmark en beeldbepalend voor de skyline van de Vlaams-Brabantse hoofdstad. Het grootschalige afbraakproject is extra ingewikkeld omdat het zich ook nog eens midden in een druk gedeelte van de stad bevindt.
 
“De sloopwerken voldoen aan de strengste veiligheidsnormen. Bewoners en passanten zullen weinig of  geen last ondervinden tijdens de afbraakwerken, want de afvoer van het sloopmateriaal zal voornamelijk langs de achterzijde van het voormalige ziekenhuis gebeuren”, verklaart schepen Carl Devlies.
 
Om de mobiliteitsoverlast in de binnenstad zoveel mogelijk te beperken, zijn in samenspraak met het stadsbestuur, de politie en de projectontwikkelaar duidelijke afspraken gemaakt. Zo rijden de vrachtwagens de Leuvense ring binnen via de Donkerstraat om dan via de Brouwersstraat en de Lei de Hertogensite op te rijden. De afvoer van het puin gebeurt via de Brusselsestraat tot aan de autosnelweg E314.
 
“Voor zo’n groot project is het belangrijk om een duidelijke aan- en afvoerroute uit te tekenen. De vrachtwagens vervoeren het sloopafval tussen 7 uur ‘s ochtends en 17 uur ‘s avonds. Maar wanneer kinderen aankomen op de verschillende scholen in de buurt zal gedurende een korte periode geen vrachtverkeer plaatsvinden. Ook op het einde van de schooldag zullen geen vrachtwagens met puin door de gekozen straten rijden”, aldus Carl Devlies.
 
Projectontwikkelaar Resiterra die de site ontwikkelt benadrukt dat de enorme afbraakwerken niet met springstoffen gebeuren. Het ziekenhuiscomplex wordt per verdieping geleidelijk afgebroken. Bij de twee torengebouwen gaat de aannemer de bovenste verdiepingen ‘aflagen’.
 
Het sloopafval gaat via grote kokers rechtstreeks in een container. Zodra het gebouw laag genoeg is, gebeurt de afbraak verder met een hoge kraan met lange giek. Die ‘knabbelt’ als het ware de verdiepingen af. Het inkomgebouw wordt gesloopt met klein materiaal. Na de sloop van de enorme betonnen blokken wordt de site ingevuld met woningen, winkels en een park van 1 ha. Op deze plek zal een nieuwe woonwijk ontstaan met 540 woningen en appartementen. Op de site komen ook een Welzijnstoren en een nieuw ziekenhuismuseum. Tevens is een cohousingproject voorzien en wordt de Dijle die onder de site stroomt opnieuw opengelegd.
 
Precies op de plaats waar vandaag nog de ziekenhuistorens staan, wordt een podiumkunstenzaal gebouwd. Het ontwerp voor deze zaal, die zal deel uitmaken van een heuse podiumkunstensite en die zal aansluiten op het bestaande culturele complex Romaanse Poort, is van het team rond het Londense architectuurbureau Sergison Bates, dat voor dit project samenwerkt met theaterbureau Charcoalblue en landschapsarchitect Günther Vogt. Er waren 65 kandidaten om de site te ontwerpen.

Technische fiche
• Bouwheer: Resiterra nv
• Aannemer: Aclagro, Wondelgem
• Projectmanager: Vandebos Algemene Bouwonderneming, Alken
• Studiebureau: Abesco, Bunsbeek
• Veiligheidscoördinator: Probam, Erembodegem
 

 

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten