Stadskantoor aan Gent Zuid
De stad Gent centraliseert haar diensten in het Stadskantoor Gent, een vernieuwd administratief centrum aan het Zuid. De plannen zijn klaar en nu gaat de stad via een aanbesteding op zoek naar een aannemer.
Tegen 2020 komt het gros van de stadskantoren en balies samen op één site aan het Zuid. Dit vergt onder meer een reconversie van twee bestaande gebouwen: de oude hoofdbibliotheek en het bestaande administratief centrum. De studieopdracht voor de renovatie en ontsluiting van de site werd in juli 2016 gegund aan de tijdelijke vereniging van Kraaijvanger architecten (Rotterdam) en SAR architecten (Gent). Het masterplan werd goedgekeurd in mei 2017 en het voorontwerp in oktober 2017.
De oude hoofdbibliotheek en het huidige administratief centrum zullen fysiek verbonden worden door een brede passerelle. In de toekomst spreken we dus van één gebouw, met een ruime, open en heldere publiekszone en met twee backoffice-torens. Onder het nieuwe ontvangstpaviljoen komt een fietsenparking voor 1.100 fietsen. De totale kostprijs wordt geraamd 27.207.535,73 €.
Oude bib
De oude bibliotheek, of het oorspronkelijke EGW-gebouw (een ontwerp van Geo Bontinck uit 1955) wordt als ‘waardevol historisch patrimonium’ beschouwd en zal met veel zorg worden gerenoveerd. Het algemene geveluitzicht en de dragende structuur van het pand blijven behouden. Ook waardevolle interieurelementen zoals onder meer de houten parketten en lambrisering, de natuurstenen vloer, de geglazuurde tegels, de publieksliften en de trappenhallen, het plafond met de sterrenhemel,… worden ingepast in het ontwerp.
In de transparante inkomhal komt de Stadswinkel. De monumentale ruimtes op de eerste verdieping en de Achilles Musschezaal worden ingericht als innovatief vergadercentrum. Zowel de stadsdiensten als Gentse verenigingen zullen hiervan gebruik kunnen maken. De toren van de oude bibliotheek wordt volledig gestript en gerenoveerd. Op de begane grond zal de tussenruimte met de gebogen ramen, een toevoeging van eind jaren ’80 van vorige eeuw, worden afgebroken. Zo krijgt het gebouw opnieuw een doorgang naar het Graaf Van Vlaanderenplein.
Administratief centrum
Het huidige administratief centrum is niet meer aangepast aan de noden van een moderne dienstverlening. Daarom ondergaat ook dit gebouw een metamorfose door zowel renovatie als nieuwbouw. De huidige inkomhal met het Gentinfopunt wordt gesloopt en vervangen door een open en heldere centrale hal. Alle dienstverlening wordt gecentraliseerd op het gelijkvloers en de kantoren worden gescheiden van de publiekszones. Dit is een pluspunt voor zowel burgers als medewerkers.
De burger vindt alles op één plek terug. Men zal naargelang zijn behoeften terecht kunnen aan verschillende soorten balies: Je komt toe aan de onthaalbalie, waar wandelende informatiemedewerkers je tegemoet komen. De snelbalie dient voor een afhaling van een reispas of een andere snelle afhandeling. Aan de doe-het-zelfbalies kunnen attesten of uittreksels opgevraagd worden. Aan de themabalies voor Burgerzaken, Ruimte en stad, Jeugd en Opvoeding en Migratie kan je terecht voor een uitgebreidere vraag, al dan niet op afspraak. In de comfortabele spreekruimtes ontmoet de burger er zijn dossierbeheerder. Alle ruimtes zijn aangenaam en kindvriendelijk ingericht. Op de bovenliggende verdiepingen van het Stadskantoor werken 1.150 medewerkers in totaal vernieuwde kantoren.
“De voorbije jaren werden zes van de elf dienstencentra in de deelgemeenten vernieuwd. Maar ook het administratief centrum op het Zuid is dringend toe aan renovatie. De veranderingen die hier uitgevoerd worden, zijn noodzakelijk om de burger op de meest moderne manier te kunnen helpen. Eén van de belangrijkste vernieuwingen is dat alle dienstverlening op het gelijkvloers komt”, zegt schepen van Burgerzaken Sofie Bracke.
BREEAM
De bouwwerken worden een toonbeeld van duurzaamheid. De stad Gent doorloopt met dit bouwproject een BREEAM-certificatietraject, en beoogt een score ‘very good’. Een externe organisatie controleert dus op duurzaamheid, zowel tijdens de ontwerpfase als de uitvoeringsfase. Een greep uit de energiezuinige en energiebesparende maatregelen: hoogwaardige thermische isolatie, isoleren van gevels en daken, energieterugwinning uit de ventilatielucht, driedubbele beglazing, recuperatie van de restwarmte van het datacenter, groengevels en groendaken,...
Waar het kan komt er meer groen en fietspaden zullen aansluiten op de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Het Woodrow Wilson-plein wordt in deze fase niet heraangelegd. De stad wacht op een beslissing voor een vernieuwde inrichting van het openbaar vervoer op het Zuid.
Planning
Omdat de stadsmedewerkers op de site blijven werken en de dienstverlening gegarandeerd moet blijven, zijn de werken opgedeeld in drie bouwfases. De eerste fase start in het voorjaar van 2019.
Bouwfase 1 (maart-november 2019) start renovatie van de oude bibliotheek (torengedeelte van verdieping 2 t.e.m. 6);
niveau 0 en 1 worden ingericht voor tijdelijke loketten;
in deze fase verandert er niets aan de dienstverlening.
Bouwfase 2 (december 2019-november 2020)
Alle loketten verhuizen tijdelijk naar de oude bibliotheek;
Start renovatiewerken van de publiekstoegankelijke zones van het huidige administratief centrum;
Sloop van de huidige inkomhal;
Bouw van een nieuwe centrale hal en ondergrondse fietsenstalling.
Bouwfase 3 (december 2020-augustus 2021)
Verhuis van de tijdelijke balies naar hun definitieve plaats;
inrichten van de stadswinkel en het callcenter Gentinfo;
verbinding van de twee gebouwen tot één geheel door een nieuwe passerelle;
afbraak van het gebogen tussenstuk van de oude bibliotheek en herstellen doorgang.
De opening van de vernieuwde balies is gepland in december 2020. De totale oplevering is voorzien in de zomer van 2021.