Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Theunisbrug in Merksem wint Architecture Masterprize 2022

De Theunisbrug, die Merksem en Deurne verbindt, is bekroond met de prestigieuze Architecture Masterprize 2022, dit in de categorie ‘Infrastructuur’. Deze internationale Amerikaanse architectuurprijs geldt als een toonaangevende erkenning binnen de architectuur. In opdracht van De Vlaamse Waterweg tekende architectenbureau ZJA, in samenwerking met Arcadis, Sweco en OKRA Landschapsarchitecten, voor het ontwerp van deze nieuwe brug over het Albertkanaal. 

Theunisbrug in Merksem wint Architecture Masterprize 2022-(c) ZJA (4)
Copyright: rein@jansma.nlZwarts & Jansma architects
Het gaat om een stalen brug, gebouwd in drie naast elkaar gelegen delen (twee verkeersbruggen en een trambrug in het midden) waartussen het daglicht vrijelijk kan spelen en die met een grotere doorvaarthoogte voetgangers, fietsers, auto’s en trams als over een boulevard aangenaam en veilig naar de overkant loodst. De brug valt op door donkere onderbouw en de witte constructie. Met zijn donkere pijlers, de stralend witte opengewerkte torens en zorgvuldige detaillering, is de nieuwe brug een opvallende verschijning in het stedelijke landschap van Antwerpen. 
 
Karakteristiek zijn de V-vormige kolommen in de omhoog gevouwen structuur boven de pijlers van de onderbouw die doen denken aan brugtorens of havenkranen. Het silhouet van de V-vorm is asymmetrisch en dynamisch. De brede fiets- en voetpaden hangen als balkons aan de buitenzijden van de brug, waardoor fietsers en voetgangers het mooiste uitzicht over het Albertkanaal en de omgeving hebben. De open vormgeving van de beeldbepalende torens draagt hieraan bij. Ook de ruimte onder de brug is veel aangenamer en leefbaarder.
 
De kanaaloevers en de passage onder de brug kregen eveneens een metamorfose. Door het plaatsen van houten banken, groen en goede verlichting rond en onder de brug, is een aangename plek gerealiseerd waar je op houten banken kunt genieten van het water en de voorbijvarende schepen. 
 
De nieuwe Theunisbrug zorgt niet alleen voor een prettige verbinding tussen de beide oevers van het Albertkanaal, maar heeft ook een grotere doorvaarthoogte. De oude brug en het feit dat het Albertkanaal hier op zijn smalst is, vormde een knelpunt voor het transport van de bijna 40 miljoen ton goederen per jaar die jaarlijks via het Albertkanaal passeren. De brug is verhoogd naar 9,10 m en het kanaal werd verbreed tot 63 m. Binnenschepen met vier lagen containers kunnen hier nu zonder problemen doorvaren.
 
 

Foto’s: © ZJA
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten