TOD vindt de grootstad opnieuw uit
De files worden elk jaar langer, maar toch blijkt het zeer moeilijk om chauffeurs uit hun wagen te halen en te laten overstappen op een milieuvriendelijkere manier van transport. Het Britse architectenkantoor WestonWilliamson+Partners zette zich aan het denken en ontwikkelde het concept van Transport Oriented Development (TOD).
Kort samengevat komt het er op neer dat WestonWilliamson +Partners voorstelt om bij het plannen van nieuwe steden of grote stadsuitbreidingen te vertrekken van de idee van een echte groene stad die gebouwd wordt rond een knooppunt van openbaar vervoer met hoge snelheid. In de 2,5 km rond dat knooppunt zijn voertuigen die CO2 uitstoten verboden.
Hogesnelheidstrein
“In de hele wereld liggen plannen op tafel om nieuwe lijnen aan te leggen voor hogesnelheidstreinen. Deze plannen bieden grote mogelijkheden om na te denken hoe we willen dat onze toekomstige steden er uitzien en werken. We hebben deze opportuniteit te baat genomen om te kijken hoe we een nieuwe stad voor 1 miljoen inwoners kunnen bouwen rond een knooppunt van openbaar vervoer, waar ook ter wereld.”
Attitudes
Het TOD-concept wil niet alleen nieuwe steden of wijken ontsluiten via het openbaar vervoer, maar tegelijk ook attitudes veranderen.
Elementaire aspecten van het concept zijn winkels en sociale voorzieningen binnen een wandelafstand van 300 m rond elke woning; gedeelde tuinen en gemeenschappelijke boomgaarden; zelfrijdend gemeenschappelijk transport met een maximum wachttijd van 5 minuten; windturbines die voor 40% van alle elektriciteit moeten zorgen; klimaatneutrale ontwikkeling en een efficiënt verwarmingssysteem voor de hele buurt. Deze initiatieven moeten er samen voor zorgen dat we de klimaatdoelstellingen halen en kunnen genieten van zuiverdere lucht en minder geluidshinder.
Frisse kijk
“Er wonen steeds meer mensen in steden en dat vraagt veel van onze stedelijke infrastructuur. We hebben een frisse kijk nodig om onze steden in de toekomst meer op menselijke leest te schoeien. Voor ons TOD-concept putten we uit onze rijke ervaring in de hele wereld bij sommige van de grootste infrastructuurprojecten”, stelt Chris Williamson.