Het project maakt deel uit van één van de grootste Leuvense binnenstedelijke bouwprojecten ooit. De Hertogensite situeert zich op een terrein van 6 ha begrensd door de Kapucijnenvoer, de Brusselsestraat en de Minderbroedersstraat. Op het terrein bevindt zich onder meer het voormalige Sint-Pietersziekenhuis dat momenteel wordt afgebroken. Wonen staat centraal in de herontwikkeling van de site. In totaal komen er ongeveer 540 woongelegenheden. Het torencomplex is een deelproject van die ontwikkeling.
De nieuwe woontoren telt veertien verdiepingen en omvat 24 appartementen met twee of drie slaapkamers en een penthouse dat de volledige bovenste verdieping zal innemen. Op grondniveau komt een grote inkomhal en een fitnessruimte voor de bewoners. In de foyer aan de inkomhal wordt ook een box voor de levering van pakjes geïnstalleerd.
Het gebouw sluit aan bij negen stadswoningen waar telkens drie woonvormen mogelijk zijn: een kangoeroewoning waarbij twee gezinnen onder één dak wonen, een woning met een verdieping als leef- of werkruimte en een volledige eengezinswoning met drie verdiepingen. Elke woning is moduleerbaar. Tussen het oude Rega Instituut aan de Minderbroedersstraat en de negen stadswoningen voorziet Resiterra nog een gebouw met zes bijkomende appartementen.
Onder de nieuwe woningen komt een ondergrondse autoparking van twee verdiepingen, goed voor in totaal 48 parkeerplaatsen. Daarmee wil Resiterra alle wagens van de bewoners uit het straatbeeld halen en de nieuwe stadswijk volledig autoluw maken. Het hele bouwproject voorziet in totaal ook 155 fietsenparkings voor de bewoners.
De toekomstige woontoren situeert zich vlak naast het nog aan te leggen Hertogenpark van meer dan 1 ha. Achter de private tuinen van het woonproject wordt een nieuw wandelpad aangelegd naast de Aa, een zijriviertje van de Dijle dat weer wordt opengelegd. De gevel van de woontoren wordt bekleed met grijze bakstenen, waardoor die dezelfde warme kleur krijgt als de middeleeuwse stadsomwalling die zich op de site bevindt en geïntegreerd wordt in het project.
“Leuven is een bijzonder populaire stad om in te leven, te werken en te wonen. Dit project is een antwoord op de grote vraag naar meer woningen. In een stad zoals Leuven zijn bouwgronden echter schaars en daarom kiezen we ervoor om bij een binnenstedelijk project zoals dit in de hoogte te bouwen”, verklaart Erik Van Hoof, de CEO van projectontwikkelaar Resiterra.
De woontoren kreeg de naam Hertog I en werd ontworpen door David Chipperfield Architects, een wereldvermaard ontwerpkantoor uit Londen, dat ook filialen in Milaan, Berlijn en Shanghai heeft. “Het is fantastisch dat we een internationale topper als David Chipperfield voor dit project konden strikken. De architect staat er om bekend zijn projecten zo te ontwerpen dat ze een meerwaarde hebben voor de omliggende buurt en dat is precies wat we op de Hertogensite willen creëren”, aldus Erik Van Hoof.
In België is Hertog I nog maar het derde project van David Chipperfield Architects. Het Londense kantoor tekende eerder het ontwerp voor twee van de zes woontorens (toren 3 en 4) aan Kattendijkdok-Westkaai op het Eilandje in Antwerpen en voor een privéwoning in Deurle, vlakbij Gent.
David Chipperfield Architects werd in 1985 opgericht in Londen. Het kantoor realiseerde wereldwijd meer dan honderd internationale projecten, zowel culturele, residentiële, commerciële als educatieve gebouwen en ruimtes, bestemd voor de private of de publieke sector, maar ook stedelijke masterplannen.
De ontwerpenvan David Chipperfield wonnen talrijke internationale wedstrijd en prijzen, waaronder de RIBA Stirling Prize in 2007 voor het Literaturmuseum der Moderne, een museum voor moderne Duitstalige literatuur in Marbach am Neckar in Duitsland. In 2011 won hij zowel de Mies van der Rohe Award (ook bekend als de European Union Prize for Contemporary Architecture) als de Deutscher Architekturpreis voor het Neues Museum in Berlijn. Chipperfield was ook de enige Britse architect die de laatste selectieronde bereikte van de ontwerpopdracht voor het Londense museum Tate Modern.