Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Tweede Vlaamse velodroom nadert voltooiing

Begin september krijgt Vlaanderen er een nieuwe overdekte wielerpiste bij. De nieuwkomer zal een uithangbord worden voor de Vlaamse wielersport. Naast wielerprofs en -liefhebbers wordt het complex ook een thuis voor andere sporters en vergroot het de toeristische allures van gastgemeente Heusden-Zolder. De bouw van het opmerkelijke complex in een even bijzondere omgeving was een krachttoer voor team Wielerdroom.

3D-Render

De nieuwe velodroom is het resultaat van een DBM-wedstrijd die de vzw Sportcomplex Vlaanderen/Heusden-Zolder uitschreef in 2018. Team Wielerdroom – een consortium rond aannemers Vanhout en Houben (zie ook kaderstuk) – sleepte in 2020 de opdracht in de wacht met een bijzonder ontwerp. Het brengt een sober, maar strak ogend sportcomplex dat volledig rond de wielerpiste is ontworpen. “Het ontwerp vertrok vanuit een digitale opmeting van de wielerpiste in het Zwitserse Grenchen”, opent projectleider Jan Geebelen namens team Wielerdroom. “Vervolgens hebben we de piste in ons BIM-model verder verfijnd om de meest optimale vorm voor topprestaties te krijgen. Dat leidt tot een krom getrokken ovaal waarvan we de rechte stukken hebben ingekort en de bochten verlengd. De ingaande bocht is bovendien flauwer en de uitgaande bocht haakser, waardoor de renners minimale weerstand ervaren.” 

Beheerst rond bouwen

Rond die ideale vorm ontwierp het team van dbv architecten en B-Juxta architecten vervolgens het sportcomplex met alle gevraagde faciliteiten. Het binnenplein van de piste is multifunctioneel opgevat: het bevat vier indoor sportterreinen – toegankelijk voor G-sporters –, maar kan ook dienen voor sportevenementen. Rond de wielerbaan bevinden zich twee vaste tribunes voor 1.000 toeschouwers, een plateau voor mobiele tribunes – goed voor nog eens 1.000 toeschouwers –, een horecazone met terras (845 m²) en vergaderzalen. Een tweede schil rond het hoofdgebouw biedt plaats aan een nieuw medisch centrum voor Circuit Zolder, toegankelijk voor een ambulance en met behandelingskamers en reanimatiekamers en een lokaal voor brandwonden. Het bevat ook een EHBO-lokaal, dat net als de aanpalende lokalen voor dopingcontrole zowel voor Circuit Zolder als voor het sportcomplex gebruikt kan worden. Verder vinden we in deze aanbouw de inkomzone, een gymnastiekzaal (1.080m²), een fitnesscentrum (570 m²), een inspanningslab (360m²), fietsverhuur, fietslockers, kleedkamers en sanitair, stockage en technische ruimtes. “Omdat het ontwerp de pistevorm volgt, heeft het gebouw een ovale vorm. Die paste net tussen de rooilijn en de grens met Circuit Zolder. Om die ronde vormen beheerst te bouwen, hebben we de gevel afgewerkt met gesegmenteerde golfplaten. De maat van twee golfplaten was bepalend voor de modules van de achterliggende houtskeletbouw panelen. Die panelen zijn verankerd aan een gebogen metaalstructuur die op zijn beurt aan de betonnen kolommen hangt. Nagenoeg de volledige dragende structuur is in betonnen balken, kolommen en geprefabriceerde wanden opgebouwd. Alleen de vloerplaten en de putten voor de kussens en de trampolines in de gymnastiekzaal zijn ter plaatse gestort”, vertelt Jan Geebelen.

Badminton als hoogtemaat

De hoogte van het sportcomplex is bepaald door de sportactiviteiten op het binnenplein. Dat is voorzien voor basketbal, zaalvoetbal, handbal, volleybal en badminton. “Die laatste sport was bepalend voor de hoogte én de technieken in dit gebouwdeel”, merkt Jan Geebelen op. “Badminton vraagt een vrije hoogte van 9m. We hebben de onderzijde van de spanten 50cm hoger geplaatst dan deze eis. Bovendien mag de luchtcirculatie de vlucht van het pluimpje niet beïnvloeden. Om daaraan te beantwoorden, hebben we de klassieke metalen luchtkanalen vervangen door varianten in textiel, die zorgen voor een geleidelijke luchtverspreiding. Tussen die luchtkanalen bevinden zich rookschermen, die samen met de luiken in het dak garant staan voor de afvoer van rook en warmte in geval van brand, en netten om de vier sportterreinen van elkaar te scheiden. De netten zijn open tot op de grond zodat de wielerleiders de activiteit op de piste ook vanop het middenplein kunnen volgen. Bijzonder ook is het feit dat de basketringen in de spantenstructuur van het dak opgetrokken worden. Dat biedt heel wat plaatsbesparing op het binnenplein én comfort voor de beheerder van het sportcomplex.”

De bouw van het spantendak was overigens een hele kunsttoer. De 78m lange spanten werden in drie delen aangevoerd en ter plekke in de lucht gemonteerd. De aanvoer van drie delen gebeurde ‘s nachts zodat de volgende dag telkens één spant geplaatst kon worden.

De drie delen voor de 78m lange spanten in de dakstructuur werden ’s nachts aangeleverd en overdag in de lucht samengebouwd.

IMG20220930102622

De wielerbaan rust op een houten draagstructuur die volledig in de Duitse fabriek werd voorbereid.

IMG20230130171358

Uitdagende omgeving

Het sportcomplex is gebouwd op een driehoekig perceel tussen Circuit Zolder, de Kerkstraat en het Herderspad. Een terrein met boeiende omgevingsfactoren zoals de vijvers van Terlaemen en het circuit. “De vijvers hebben een belangrijke functie in de waterhuishouding van de regio. Daar mochten we absoluut geen invloed op uitoefenen. Voor de bouw van de vloerplaat van de gymnastiekzaal hebben we bemaling moeten toepassen. Door de zandgrond was de invloedstraal van de bemaling groot. Om impact op de vijvers te vermijden, hebben we retourbemaling toegepast in de zone tussen het bouwterrein en de vijvers. De aanwezigheid van de vijvers leidt ook tot hoge grondwaterstanden. Om de waterdruk op de vloerplaat te compenseren, hebben we de vloerplaat verankerd aan micropalen. Daarnaast helpen de 26 ton zware I-liggers van het dak ook om tegengewicht te geven”, zegt Jan Geebelen. Ook de activiteiten van Circuit Zolder bleken een uitdaging. “Tijdens de testritten op de donderdagen in aanloop naar wedstrijden geldt er geen geluidsbeperking op het circuit. Dat maakte het werken soms onmogelijk. Zo vroeg de montage van de houtskeletbouw gevelpanelen nauwgezette radiocommunicatie tussen de mobiele kranen en de torenkranen, maar die werd overstemd door het lawaai van de auto’s. We begonnen dan zo vroeg mogelijk en als bij de start van de testritten bleek dat het lawaai niet werkbaar was, konden we niet anders dan de werken de rest van de dag te staken.”

Doordachte waterhuishouding

Een andere karakteristiek van het bouwterrein was de afwezigheid van riolering. Dat vormde een uitdaging in het ontwerp. Jan Geebelen daarover: “We beheersen de waterhuishouding nagenoeg volledig lokaal. Het regenwater wordt opgevangen in vier buffertanks van 20.000 liter die overlopen naar een wadi. Het grijswater zuiveren we met behulp van een rietveld en hergebruiken we voor de toiletspoeling. Op die manier houden we zoveel mogelijk grijs water op het terrein. Leuk weetje: in de wedstrijdfase (2019) was dit het grootste rietveld van ons land. Het zwart water tot slot voeren we af naar de dichtstbijzijnde riolering. Die bevindt zich op 600m van het sportcomplex in het centrum van Bolderberg en aan de andere zijde van de gelijknamige berg. Om die hindernis te overwinnen, hebben we een persleiding dwars door de Bolderberg laten boren. Wanneer er teveel grijswater is, voeren we dat ook via het pompstation voor het zwartwater af naar de riolering.” 


De ronde gevels zijn opgebouwd uit gesegmenteerde golfplaten die op hun beurt op houtskeletbouw panelen zijn verankerd.

IMG20230413173650
Het sportcomplex onder de loep

Opdrachtgever: Sportcomplex Vlaanderen/Heusden-Zolder vzw (Sport Vlaanderen, gemeente Heusden-Zolder, vzw Cycling Friends, vzw Terlamen) 

Ondersteunend projectmanagement: Tractebel

Opdrachtnemer: Team Wielerdroom

  • Ontwerp: B-Juxta architecten – dbv architecten
  • Omgevingsontwerp: Cluster
  • Studies: Sweco, Velotrack interantional, FSEC, Bureau De Fonseca
  • Veiligheidscoördinator: Raco
  • Aannemer: Vanhout – Houben
  • Aannemer wielerpiste: Velotrack International
  • Onderhoud: ComTIS Services – 15 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de technische installaties


Start werken: december 2021

Einde werken: juli 2023


400.000 nagels om de houten piste te bouwen

± 400 ton staal voor de dakspanten en het steeldeck

± 2.750m² houtskeletwanden

3.400m² gevelbekleding


Deze piste heeft dankzij de verfijning van het concept uit het Zwiterse Grenchen alles in zich om straks werelduurrecords te verbeteren.

IMG20230420074846
Balkje na balkje met de hand getimmerd

Het hart van het nieuwe sportcomplex is de houten wielerpiste. Ze bestaat uit een onderconstructie van houten spanten waarop 8m lange houten balkjes van 4 bij 4cm zijn genageld. “De spanten zijn vooraf op maat gezaagd en gefreesd met CNC. Op de werf dienden ze enkel nog in elkaar gedraaid en recht gezet te worden. Een klus die op 2,5 dagen klaar was. Op de spantenstructuur met een tussenafstand van 70cm zijn vervolgens de houten balkjes genageld. Het dennenhout van de balkjes is in droogkamers tot een vochtgehalte van 8,6% gebracht, waardoor het niet meer werkt. Alleen de onderconstructie kan nog wat zetten. De balkjes werden per twee aan elkaar genageld en om de vier balkjes werd een bevestiging naar de onderconstructie gemaakt. Door de balkjes op regelmatige afstanden niet aan elkaar te verbinden, ontstaan er slechts minimale zettingen in de wielerbaan wanneer de onderconstructie werkt.

Het nagelen van de balkjes is geen gemakkelijke klus, want de timmerlieden staan daarbij continu voorovergebogen. Om het werk comfortabel te houden, werd vooropgesteld om per uur een ronde van 10 balkjes te nagelen. In de praktijk werkten ze daar zo’n 45 minuten aan, waardoor ze ongeveer een kwartier hadden om te recupereren.”

Timmeren bij 24°C

Een belangrijke omgevingsfactor tijdens het timmerwerk was de temperatuur in het sportcomplex. “Die hebben we continu op 24°C moeten houden. Dat is de officiële temperatuur voor UCI-wedstrijden. Door die temperatuur nu al aan te nemen, krijgen we de perfecte wielerbaan, zonder voegen. Wanneer de temperatuur nadien wijzigt, zal de onderconstructie een beetje werken waardoor er minieme zettingen in het oppervlak komen, maar dat herstelt zich telkens de omgevingstemperatuur opnieuw op 24°C wordt gebracht voor wedstrijden.”

De piste is onmiddellijk na het bouwen ook opgemeten om te verifiëren dat ze perfect 250m lang is.

Het hout voor de piste zou aanvankelijk uit Siberië komen. “Hout uit noordelijke regionen groeit heel traag, waardoor de jaarringen kort op elkaar staan en dat maakt het hout heel sterk. Maar door de boycot van Rusland omwille van de oorlog in Oekraïne moesten we op zoek naar een andere leverancier. Zo hebben we uiteindelijk voor Scandinavisch hout gekozen.”

Voor het team van Velotrack International is de bouw van een wielerpiste een standaardklus. Voor team Wielerdroom was het dat allerminst. “Er komen heel wat randtechnieken bij kijken die je in een ander gebouw niet tegenkomt, zoals de tijdsregistratie, detectielussen, fotofinishcamera’s, …. Dat vroeg wel wat zoek- en coördinatiewerk”, besluit Jan Geebelen. 


Alle opdrachtgevers op één lijn

Officieel is er maar één opdrachtgever voor het sportcomplex, de vzw Sportcomplex Vlaanderen/Heusden-Zolder. Maar achter die vzw gaan tal van andere partijen schuil, die allemaal hun verwachtingen hebben bij het project en hun financiële inbreng op een bepaalde manier besteed willen zien. “Het was dan ook belangrijk dat we in de ontwerpfase al die belangen en verwachtingen helder en maximaal op elkaar afgestemd kregen. Dit om te vermijden dat er tijdens de bouwfase onuitgesproken verwachtingen zouden opduiken die voor vertragingen of aanpassingen zouden kunnen zorgen. Om dat goed te stroomlijnen, hebben we bij het begin van de ontwerpfase verschillende ontwerpsessies georganiseerd met alle betrokkenen. Het doel was de wensen te identificeren en er consensus rond te krijgen. We hanteerden daarbij het principe van lean engineering om de timing strak te houden en ervoor te zorgen dat iedereen zijn huiswerk had gemaakt tegen de volgende ontwerpsessie”, duidt Jan Geebelen. 


IMG20230222174804
IMG20230201133532
ftsf-c4e4a2b6-a4db-4a21-bd7d-0ea13c05b271
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten