Vergunningsaanvraag voor brandweerkazerne Elsene
Beliris, de openbare bouwheer voor Brussel, en het Brusselse Gewest dienen de vergunningsaanvraag in voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne in Elsene. De toekomstige voorpost voor de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp (DBDMH) komt vlak naast de huidige post, op een steenworp van het Delta-metrostation. De projectplanning, opgesteld door Beliris en DBDMH, rekent erop dat de vergunning nog vóór eind dit jaar kan bekomen worden en plant de start van de werken in 2022.
Het bestaande gebouw werd opgetrokken in 1980 en voldoet niet meer aan de behoeften. Er zijn problemen inzake de bewoonbaarheid en veiligheid, het verouderde gebouw heeft een grote ecologische voetafdruk en het is te klein om het gebied efficiënt te bedienen. Het volledige complex en de uitrusting moeten daarom worden vervangen. De komende jaren zullen overigens alle voorposten worden gerenoveerd.
De nieuwe post zal een oppervlakte van 2.700 m² hebben, tegenover slechts 800 m² nu. De nieuwbouw wordt opgetrokken naast het oude gebouw aan de Triomflaan, dit om de uitstekende locatie te behouden. Het studiebureau ORG - Permanent Modernity uit Sint-Jans-Molenbeek maakte een ontwerp voor de inplanting, de structuur, de volumes en de indeling van de nieuwe brandweerkazerne, evenals van alle technische systemen zoals verwarming, ventilatie en elektriciteit.
Tijdens de werken blijft de huidige brandweerpost volledig operationeel. Het budget van het project werd in juni 2019, de periode dat het studiebureau werd aangesteld, geraamd op 3,2 miljoen €, btw niet inbegrepen. Het gebouw zal beantwoorden aan de eisen voor duurzaam bouwen en zal veel energiezuiniger zijn. Het zal minder energie verbruiken en ook de onderhoudskosten zullen verminderen. De ruimtes zullen meer comfort, een gezonde werkomgeving en operationele efficiëntie bieden. Het gebouw zal in zijn omgeving passen door de groene kleur die aansluit bij de rest van de universiteitscampus.
De beplanting aan de achterzijde van het perceel zal ook behouden blijven, waardoor de brandweerlieden kunnen genieten van wat groen en meer privacy. Om het groen rond het gebouw te kunnen behouden, werden de verschillende functies verdeeld over vijf niveau’s: een binnenplein, twee garages met sectionale poorten en een ontsmettingszone op het gelijkvloers, civiele en operationele kleedkamers voor de brandweerpakken op de eerste verdieping; leefruimtes, kantoren en vergaderzalen op de tweede verdieping; sport- en recreatieruimtes op de derde verdieping en technische lokalen op de vierde verdieping.
Het project houdt rekening met zowel de technische vereisten van een geoptimaliseerde vertrekzone voor de interventies, als het welzijn van de teams die in de kazerne wonen. De brandweerlieden zullen onder andere gebruik kunnen maken van een grote keuken, slaapkamers voor twee personen in plaats van slaapzalen, een washok en een sportzaal met fitnesruimte.
Ontsmettingszones
Een opmerkelijk element van het project is de installatie van twee specifieke circuits voor terugkeer van missies: een voor de ontsmetting na een brand en een andere voor de ontsmetting van de teams en medisch noodhulpmateriaal. De ontsmetting na brand is al enkele jaren een belangrijk aandachtspunt van de DBDMH. Tijdens een brand komt het interventiepersoneel onvermijdelijk in contact met een grote verscheidenheid aan gevaarlijke stoffen die zich kunnen hechten aan kleding en uitrusting. Grootschalig internationaal onderzoek heeft aangetoond dat deze vervuiling een nog steeds onderschat gezondheidsrisico vormt. Deze nieuwe faciliteiten zullen de duur van de blootstelling aan schadelijke stoffen verkorten en het gemakkelijker maken om verontreinigde kleding en uitrusting te onderhouden en te hanteren.
Bovendien zijn er sinds het begin van de Covid-19-crisis een groot aantal wijzigingen aangebracht in de procedures voor de interventie en het ontsmetten van ambulances. De hygiënemaatregelen zijn drastisch versterkt om zowel de teams als de mensen die worden verzorgd te beschermen. Het project voor de nieuwe kazerne voorziet daarom in het opzetten van specifieke locaties voor volledige desinfectie bij de terugkeer van ambulancemissies.
Oefentoren
In het gebouw wordt tevens een oefentoren geïntegreerd, waar brandweermannen kunnen oefenen op de benadering van een gebouw met verschillende soorten ramen en balkons. Het gebouw wordt beveiligd door de installatie van beveiligingscamera's, toegangscontrole en een omheinde binnenplaats. De nieuwe brandweerkazerne anticipeert ook op de toekomstige behoeften van de wijk met de creatie van een leefruimte voor 16 brandweerlieden die kan worden uitgebreid tot 20, en met een extra ziekenwagen en brandweerwagen.
Eén van de belangrijkste doelstellingen bij het ontwerp van de kazerne was het creëren van een efficiënt, compact en energie-efficiënt gebouw, met name door de installatie van fotovoltaïsche panelen en een lucht/water-warmtepomp. Alle daken, inclusief de parkeergarage, zullen groendaken zijn, zowel intensieve als extensieve, met een 6 cm dikke watervasthoudende laag. Hierdoor wordt het hemelwater vastgehouden, wat het onderhoud van de beplantingen vergemakkelijkt, aangezien er in de zomer minder gesproeid moet worden.
De bestaande begroeiing, bestaande uit onkruid, invasieve soorten en zieke bomen, vooral vanwege de slechte bodem, zal worden aangepakt om de biodiversiteit te bevorderen. De kwaliteit van de bodem wordt verbeterd met een meer nutriëntenrijke bovengrond en door ze luchtiger te maken. Het doel is een robuust en duurzaam ecosysteem te creëren dat weinig onderhoud nodig heeft. Ook het waterbeheer vormt een essentieel onderdeel van dit project. Er zal een natuurlijke infiltratiezone worden gecreëerd, regenwater zal worden gebruikt voor het besproeien van de planten en het water van de douche wordt bestemd voor het doorspoelen van het toilet, dit om waterverspilling zoveel mogelijk te vermijden.
De binnenplaats en de toegang tot het gebouw zijn ontworpen om de toegang tot de boulevard voor moeilijk te manoeuvreren interventievoertuigen te vergemakkelijken. Een garage, voornamelijk voor dienstvoertuigen, wordt ingericht in een groene helling om de continuïteit van de begroeiing te behouden. Voetgangers en fietsers hebben gemakkelijk toegang tot het gebouw en kunnen gebruik maken van een overdekte fietsenstalling, voldoende voor alle dagelijkse werknemers. Het volledige gebouw is toegankelijk voor mindervalide personen en er is een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een beperking. Tot slot voorziet het project ook oplaadstations voor elektrische voertuigen.