Woonproject Klein Rijsel Leuven goed voor zeventigtal woningen
Op een groot gebied langs de spoorweg, tussen het Provinciehuis van Vlaams-Brabant en de Tiensesteenweg in Leuven, werd zopas de eerste steen gelegd van het nieuwe woonproject Klein Rijsel.
Op dit terrein, dat jarenlang braak lag, komen 45 sociale woningen en 22 starterswoningen. Het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Leuven (AGSL) en de sociale huisvestingsmaatschappij Dijledal sloegen de handen in elkaar om hier een woonproject te ontwikkelen waar betaalbaar wonen centraal staat. Abscis Architecten en A2D stonden in voor het inrichtingsplan en het architecturale ontwerp. Klein Rijsel zal klaar zijn tegen eind 2018.
Het projectgebied langs de spoorwegbundel aan het station van Leuven is in vele opzichten een opmerkelijke site. Het terrein ligt op wandelafstand van het station van Leuven in de schaduw van de eerdere en recente grootschalige ontwikkelingen in de stationsomgeving en sluit tegelijk aan bij de bestaande kleinschalige woonwijk Klein Rijsel. In deze woonwijk is de kwaliteit van de publieke ruimte nog voor verbetering vatbaar, terwijl de nieuwe stationsontwikkeling wel reeds uitpakt met kwaliteit in architectuur en publieke ruimte.
Brug
Het ontwerp slaat dan ook als het ware een brug tussen beide stadsdelen en vormt een overgang tussen de lineaire ontwikkeling langs de spoorweg en de kleinere bouwblokken van de wijk Klein Rijsel. Het ontwerp verweeft de verschillende schalen: zo krijgt de wijk Klein Rijsel aan de Boulevardstraat de schaal van de aanliggende bebouwing rond een nieuwe straat die de verbinding vormt met de bestaande Klein Rijselstraat. Aan de andere zijde sluit een ‘stoerder’ bouwblok aan bij de schaal van het Provinciehuis.
In 2009 kocht het AGSL de grond van dit overgangsgebied van de NMBS met het oog op de realisatie van betaalbare woningen in een parkomgeving. Voor de verdere ontwikkeling van het project sloot AGSL een overeenkomst met de sociale huisvestingsmaatschappij Dijledal en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), afdeling Gesubsidieerde Infrastructuur. Het inrichtingsplan bevat in totaal vijf bovengrondse bouwblokken, waarvan één bouwblok voorzien is voor de 22 starterswoningen van AGSL. De overige vier blokken zijn voorbehouden voor de 45 sociale huurwoningen van Dijledal (blok B tot en met blok E). Elk appartement heeft een eigen terras en de grondgebonden woningen in blok E beschikken over een tuin. In het ontwerp van de gebouwen worden speciale akoestische maatregelen geïntegreerd om geluidshinder van de naastliggende spoorweg uit te schakelen.
De appartementen of woningen in de vier bouwblokken hebben elk een gemeenschappelijke rechtstreekse toegang tot de ondergrondse parking met trap en lift. De parking spreidt zich uit onder bouwblokken en onder de nieuwe wegen die op de site worden voorzien. De woonwijk zal toegankelijk zijn via een nieuwe toegangsweg die start aan de Tiensesteenweg. Via deze weg rijden de nieuwe bewoners de ondergrondse parking in. Auto’s die de parking verlaten, komen via de gescheiden uitrit ongeveer 75 m eerder op de verbindingsweg uit en moeten terug in de richting van de Tiensevest rijden.
Spaarpotje
Het AGSL bouwt 22 starterswoningen die verhuurd zullen worden aan jonge alleenstaanden en koppels die zich voor het eerst zelfstandig domiciliëren en die te veel verdienen om recht te hebben op een sociale woning, maar te weinig om zelf iets te kopen in Leuven. “Het AGSL legt een spaarpotje aan van 125 € per maand tijdens de eerste zes huurjaren. Als de huurders binnen drie jaar beslissen om een woning in Leuven te kopen, krijgen ze dat spaarpotje terug om de aankoop van de woning te financieren”, zegt schepen van Vastgoed Mohamed Ridouani.
De starterswoningen zijn samen met de stadswoningen die 30% onder de marktprijs verkocht worden één van de initiatieven van de stad om de grote vastgoeddruk op Leuven te verlagen. In Klein Rijsel bouwt Dijledal ook 45 sociale huurwoningen. Het gaat om drie huizen met een tuintje en 42 appartementen. “De nood aan sociale huurwoningen is groot in Leuven. Daarom is dit project heel belangrijk voor ons”, aldus Fons Laeremans, voorzitter van Dijledal.
Groene omgeving
“Ook op de privémarkt willen we zoveel mogelijk woningen beschikbaar maken voor gezinnen. Een huis mag niet meer opgedeeld worden in studentenkamers en we hebben de jongste jaren samen met de KU Leuven een aantal grote studentenresidenties gebouwd. Daardoor komen die oude kotgebouwen weer op de markt als huizen voor gezinnen”, verklaart Ridouani.
De ruimte tussen de nieuwe woningen in Klein Rijsel zal voor iedereen toegankelijk zijn. “We leggen er samen met de VMSW een nieuwe omgeving aan met aandacht voor groen en wandel- en fietspaden. De nieuwe bewoners van Klein Rijsel zullen dus kunnen rekenen op een rustige, groene buurt en een goede bereikbaarheid met de fiets of te voet”, besluit schepen Ridouani.