Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Constructie

Demeysluis Oostende heeft twee gerenoveerde sluisdeuren

Vorige week werden twee sluisdeuren van de Demeysluis teruggeplaatst. De deuren van ruim 65 ton, 12,5 meter hoog en 11,6 m breed waren eind augustus 2022 uit de deurkamers getild. De operatie maakt deel uit van de renovatiewerken aan de Demeysluis die sinds 2021 aan de gang zijn. In december start de renovatie van de laatste twee sluisdeuren.

Ontwerp zonder titel (74)
Patrick Vanhopplinus - DMOW

De Demeysluis verbindt de voor- en achterhaven van Oostende en is meer dan 120 jaar oud. De eerste steen werd gelegd op 19 juni 1898 door koning Leopold II. De sluis is 123 meter lang, 17,4 meter breed en 4,5 meter diep en telt in totaal acht deuren: aan elk hoofd zijn er twee ebbedeuren en twee vloeddeuren. De herstellingswerken aan de Demeysluis werden gegund voor iets meer dan 3,5 miljoen euro, exclusief btw.

Het terugplaatsen van de sluisdeuren was een complexe operatie. Ze werden vanop de Henri Deweertkaai met een drijvende bok opgetild en vervolgens, hangend aan een kraan, naar de Demeysluis gevoerd. Na het transport werd de sluisdeur onder begeleiding van duikers op zijn taats gezet. Dat is het draaipunt onder water waarop de deur rust. Vervolgens werd de deur aan de bovenzijde via de halsbeugel gekoppeld aan het verankeringsgietstuk op het landhoofd. Nadien werden de armen van beide deuren gekoppeld aan de vijzel en worden de sluisdeuren elektrisch aangesloten.


Samenwerking tussen overheid en privé

Tijdens de herstelling werden de twee sluisdeuren eerst ontdaan van oesters en slib. Daarna werd de staalstructuur onder handen genomen en werden ze opnieuw geschilderd. De schuiven en de halsbeugel werden eveneens aangepast. Met de schuiven kan het waterpeil aan weerszijden van de sluisdeur gelijk worden gemaakt, waarna de deur geopend kan worden en schepen dus de sluis in kunnen. Daarnaast werd er ook kathodische bescherming op de deuren aangebracht en werden de rubbers vervangen. 

De schilder- en herstellingswerken van de sluisdeuren gebeuren in opdracht en onder toezicht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Maritieme Toegang is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de basisinfrastructuur in de haven en zorgt ervoor dat de haven toegankelijk blijft voor de scheepvaart. De Tijdelijke Maatschap Hye – Demako - Oil – De Roeck voert tezamen met hun onderaannemers Gardec, K&C Diving en Hebo de werken uit. Daarnaast zijn ook meerdere afdelingen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de haven van Oostende en diverse externe partijen betrokken zoals CPC, Seco, SBE en Vandezande BVBA.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten