Fietstunnel in sneltreinvaart onder spoorlijn geplaatst
Net voorbij het station van Groenendaal (Hoeilaart) installeerde De Werkvennootschap in een weekend tijd een lange fietstunnel onder een brede spoorbedding. De bovenleidingen boven de sporen werden daarbij niet verwijderd, zo kon het treinverkeer maandagochtend probleemloos hervatten.
Fietssnelweg F205 tussen Hoeilaart en Brussel kende een belangrijk obstakel: spoorlijn 161 Brussel-Namen. Met de installatie van de fietstunnel hoeven fietsers niet meer om te rijden. Gezien de drukke spoorverbinding richting Brussel, kreeg de aannemer slechts één weekend de tijd om het treinverkeer te onderbreken en de tunnel onder de sporen te schuiven.
Het inschuiven van dergelijke fietstunnels in één weekend gebeurt vaker, maar zelden onder een spoorbedding van 30 meter breed, zoals in Groenendaal. Dit zorgt onder meer voor een verdubbeling van de hoeveelheid grond die de aannemer dient uit te graven. Samen met de zeer beperkte manoeuvreerruimte vlakbij het station en de bovenleiding die intact moest blijven was het bijgevolg een technisch huzarenstukje.
‘’Op twee dagen alles afbreken, de tunnel inschuiven en terug opbouwen zodat er maandagochtend terug zo’n 180 treinen per dag kunnen passeren, het is bijna onmogelijk, maar we hebben het toch gedaan’’ aldus Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap. De niet alledaagse werf werd ook mooi in beeld gebracht.
Vanaf volgend voorjaar is de F205 volledig afgewerkt. Fietsers kunnen dan vlot en veilig tussen Hoeilaart en Brussel rijden.