Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Constructie

Nieuwe tijdelijke weg over kofferdam verbetert verkeersdoorstroming

Zopas werd een nieuwe tijdelijke weg aan de Royerssluis in de haven van Antwerpen opengesteld voor het verkeer. Een delegatie van alle partners fietste als eerste over de nieuwe weg, met daarin Filip Boelaert (Departement Mobiliteit en Openbare Werken), Annick De Ridder en Erica Caluwaerts (schepenen stad Antwerpen), Bart Van Camp (Lantis) én ook enkele studenten van de Antwerp Maritime Academy (Hogere Zeevaartschool). De nieuwe weg ligt op de kofferdam die gebouwd werd voor de renovatie van de Royerssluis én verbetert de verkeersdoorstroming in de haven. De dam zorgt ervoor dat de komende jaren de renovatie van de sluis ‘in den droge’ kan gebeuren en beperkt de hinder voor de omgeving én het wegverkeer.

De-kofferdam-aan-de-Royerssluis

In oktober 2021 zijn de werken aan de Royerssluis in Antwerpen gestart. De Royerssluis werd in gebruik genomen in 1908 en verbindt de Schelde met de dokken en met het verderop gelegen Albertkanaal. Het is een van de oudste sluizen in de haven van Antwerpen. De sluis is al enkele jaren niet meer in gebruik en krijgt nu een grondige renovatie. Ze wordt aanzienlijk langer (van 180 naar 235 meter lengte) én breder (van 22 naar 36 meter). Op die manier wordt de sluis omgebouwd tot een performante binnenvaartsluis die de hedendaagse moderne binnenschepen vlot en veilig zal behandelen. Zo kan ook het transport naar het Albertkanaal verhoogd worden, waarbij rekening gehouden wordt met de trafiekverhoging en schaalvergroting van de schepen, maar ook met de verdere ontwikkeling van de Antwerpse haven.

De afgelopen maanden werd er hard gewerkt aan de bouw van de kofferdam. Die dam is niet alleen essentieel voor de renovatie van de sluis, maar ook voor de bereikbaarheid van de haven. De kofferdam zorgt voor een waterdichte scheiding tussen de bouwput en de Schelde. Zo kunnen de werken aan de sluis ‘in den droge’ uitgevoerd worden. Vanaf vanavond (19 uur) zal het verkeer van en naar de haven tijdelijk over die dam rijden, in plaats van over de sluis. Zo zal het wegverkeer de komende jaren weinig tot geen hinder ondervinden van de grond-, beton- en staalwerken die er in de meer dan 20 meter diepe bouwput zullen plaatsvinden. 

De rotonde maakt voor het verkeer van en naar de haven de verbinding tussen de Oosterweelsteenweg en de tijdelijke wegen rond de Royerssluis. Eind 2023 start Lantis met de bouw van het Oosterweelknooppunt. Om dat mogelijk te maken worden kabels en leidingen verlegd, groen gerooid, het Samgadok gedempt en werven ingericht. 

De-nieuwe-weg-over-de-kofferdam-3
De-nieuwe-tijdelijke-weg-aan-de-Royerssluis-2
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten