Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Constructie

Welkom op de Campus fiets- en voetgangersbrug in Hasselt

In Hasselt is de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Gouverneur Verwilghensingel (R71) open voor het publiek. Talloze fietsers en voetgangers kunnen voortaan de drukke gewestweg veilig oversteken. “De brug is meer dan een verbinding van A naar B. Het is een echte blikvanger en de toegangspoort tot de scholen. Zo’n kunstwerk moet je een naam geven en het publiek heeft gekozen. We dopen de fiets- en voetgangersbrug tot de Campusbrug”, aldus Annick De Ridder, minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

BKBC (8)
Agentschap Wegen en Verkeer

Na net geen twee jaar voorbereidende werken, nutswerken en infrastructuurwerken staat de brug op haar plek. Agentschap Wegen en Verkeer koos bewust voor een slank stalen ontwerp. Dankzij de Campusbrug hoeft niemand meer te wachten voor een rood licht om de Grote Ring over te steken. Fietsers overbruggen voortaan een afstand van 410 meter. Dat moest om een lage hellingsgraad (3,2%) te kunnen aanhouden. Voetgangers maken gebruik van trappen.

Volgens Wegen en Verkeer is een brug meer dan haar technische vereisten. Zo kronkelt ze langs de oude platanen en verbindt ze de binnen- en buitenkant van de Grote Ring. Op de brug zijn belevingsplekken voorzien. Meer nog, de brug sluit aan op twee toekomstige gebouwen. Studenten fietsen quasi tot aan de schoolbanken.

Wegen en Verkeer werkt verder op het kruispunt. De verkeerslichten worden aangepast en het zebrapad weggehaald. Ook in de brug komt verlichting.

Campusbrug

Om de brug een naam te geven vroeg het agentschap het publiek om hulp. “Meer dan 5.000 mensen brachten een stem uit voor de Campusbrug, Elfde-Liniebrug of Pixelbrug. Uiteindelijk gaat het kroontje naar de Campusbrug. Met slechts 60 stemmen verschil staat de Elfde-Liniebrug op de tweede plaats, gevolgd door de Pixelbrug. Ik ben enorm verheugd door het engagement en fier op wat het werfteam heeft verwezenlijkt”, vertelt Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer. Opvallend is dat 56% van de stemmen zijn uitgebracht door inwoners van Hasselt.

Leuk om te weten

De brug kronkelt langs de platanen. Om ze te kunnen behouden werd in de ontwerpfase naar de wortels gepeurd, om te vermijden dat ze tijdens de werken zouden beschadigd worden.

  • Met 115 boringen is onderzocht of er explosieven in de grond zitten. Er zijn geen explosieven gevonden.
  • Tijdens de nutswerken is de hoofdaanvoer van het water verplaatst. Hiervoor is een boring uitgevoerd op 13,5 meter diepte en een lengte van 260 meter.
  • Om de brug te kunnen dragen, zijn palen geboord tot in de draagkrachtige grond. Mochten er ooit opgravingen zijn, dan vinden archeologen zo’n 190 betonnen palen.
  • De brug is gemaakt uit 1.500 ton staal en is van Belgische makelij. Ze werd gemaakt in een atelier in Gent en per schip naar Hasselt gebracht.
  • Enkel voor het plaatsen van het brugdeel over de Grote Ring werd de baan volledig afgesloten.
  • In functie van de gebouwen in de omgeving is gekozen voor natuurlijke bruintinten. De brug valt architecturaal op, maar past ook perfect in haar toekomstige omgeving.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten