11 windturbines in Zeebrugge voor grootste laadeiland van België
International Car Operators (ICO) in Zeebrugge, een belangrijke draaischijf voor roll-on/roll-off goederenbehandeling voor wereldwijde bestemmingen, plaatst samen met Engie en Port of Zeebrugge een windpark met een totaal vermogen van 44 MW. Engie zorgt aansluitend voor het grootste ‘elektrische laadeiland’ van het land, met 308 elektrische laadpunten.
Het is volgens de initiatiefnemers het grootste onshore windproject op één industriële site in Vlaanderen, uitgebaat door één operator: 44 MW lokaal geproduceerde, groene energie van elf windturbines zal in de tweede helft van 2020 worden benut door de lokale gemeenschap, door ICO zelf en door aangemeerde schepen. De jaarlijkse productie bedraagt liefst 110 GWh, genoeg om ongeveer 30.000 gezinnen van elektriciteit te voorzien en om de uitstoot van 50.000 ton CO2 per jaar uit de lucht te houden.
De windturbines zijn een belangrijke stap voorwaarts in ICO’s ambitie om een groene terminal te creëren, maar zijn niet de enige realisatie in dat kader. Engie zorgde er eerder dit jaar al voor het grootste elektrische laadeiland in België met 154 dubbele laadpunten van EVBox, een dochteronderneming van Engie. Deze indrukwekkende infrastructuur met een capaciteit van 3,4 MW is operationeel sinds februari en laat toe om 100.000 elektrische voertuigen per jaar, of meer dan 2.000 per week, op te laden.
Het laden van de elektrische wagens vormt een hele uitdaging. Niet alleen moet dit bij aankomst op de terminal van Zeebrugge zo snel als mogelijk gebeuren, zodat de wagens naar hun volgende bestemming kunnen, er moet ook rekening gehouden worden met de eisen van de constructeurs en er moet een technische optimalisatie gebeuren om zo efficiënt mogelijk te laden. Daarom wordt gebruik gemaakt van een ‘smart charging’ software, ontwikkeld door onderzoekscentrum Engie Laborelec die ‘praat’ met de laadpunten.
Deze smart charging software zal het elektrisch laden van de wagens combineren met de hernieuwbare energieproductie van de elf windturbines en heeft bijgevolg heel wat potentieel als onderdeel van een Demand Side Management systeem, waarbij het laden van de elektrische voertuigen kan afgestemd worden op de productie van de windturbines en de bevoorrading op het elektriciteitsnet.
Engie werd gekozen als partner voor de ontwikkeling, constructie en uitbating van de windturbines en voor de ontwikkeling van het elektrische laadeiland met 308 laadpunten. De combinatie en integratie van beide projecten via een eigen software, met de mogelijkheid om bij te dragen tot evenwicht op het elektriciteitsnet, toont dat Engie naar eigen zeggen de absolute leider is in de zero carbon transitie ‘as a service’ en dat het zijn klanten de meest innovatieve, op maat gemaakte oplossingen aanbiedt om hun eigen energietransitie te realiseren.
ICO is een 100% dochteronderneming van Nippon Yusen Kaisha (NYK), een van 's werelds toonaangevende transportbedrijven. Ze zijn gevestigd in België, in het hart van de Europese auto-industrie. Via de havens van Antwerpen en Zeebrugge behandelen ze meer dan 2,5 miljoen auto's per jaar voor alle grote autofabrikanten en rederijen.