300 miljoen € voor Vlaams tramnet
Vlaanderen investeert van 2019 tot 2023 afgerond 300 miljoen € in een grondige vernieuwing van het volledige tramnet, goed voor in totaal 331 km spoor. “Externe bedrijven hebben het hele tramnet doorgelicht, er is een plan uitgewerkt om de sporen aan te pakken en nu zijn ook de middelen uitgetrokken. We zetten resoluut in op een veilig, betrouwbaar en comfortabel tramnet”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
Het Vlaamse tramnet is verspreid over de kust (143 km), Antwerpen (126 km) en Gent (62 km). De Lijn merkt dat de traminfrastructuur minder betrouwbaar wordt, wat grote gevolgen heeft voor de reizigerstevredenheid, de exploitatiekost en het imago van het openbaar vervoer. “Er komt een grote inhaaloperatie, zoals de stadsbesturen terecht gevraagd hebben. We hebben de drie tramnetwerken volledig laten doorlichten door twee externe bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn. Op basis van dat studiewerk hebben we de middelen uitgetrokken”, zegt minister Ben Weyts.
Kust
Vlaanderen zal tussen 2019 en 2023 295 miljoen € investeren in een grondige vernieuwing van het volledige tramnet. Omgerekend wordt er jaarlijks een klein miljoen euro per km spoor geïnvesteerd.
Aan de kust komt er bv. een grote vernieuwing van het 11 km lange traject tussen Oostende en Middelkerke, waar de bedding in steenslag nu kampt met zandproblemen en waar geïnvesteerd zal worden in een betonbestrating.
Antwerpen en Gent
In Antwerpen zal o.m. fors geïnvesteerd worden in de bovenleiding en de tractiestations, zodat het netwerk opgewassen blijft tegen het fors uitbreidende aanbod met meer (langere) trams.
In Gent gaat het o.a. om het 4 km lange traject van de Poperingestraat in de richting van Wondelgem. Daar liggen nog houten dwarsliggers en dateren de wissels uit 1981.
Rollend materieel
Deze vernieuwing van het tramnet komt bovenop de historische investeringen van deze legislatuur. Deze Vlaamse regering kroonde zich volgens minister Weyts tot de grootste investeerder ooit in nieuw rollend materieel. Er werden deze legislatuur zowat 1.000 nieuwe voertuigen besteld: 860 nieuwe bussen, 110 nieuwe trams en 14 trambussen. Daarbovenop zal De Lijn nog eens 277 hybride en 925 elektrische bussen bestellen. Zo zullen de stadskernen tegen 2025 volledig elektrisch bediend worden.