Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

4 tot 5 miljard € voor metro in Utrecht

De Nederlandse stad Utrecht wil snel starten met de aanleg van een eerste ondergrondse metrolijn. De kosten daarvoor worden geraamd op 4 tot 5 miljard € en de stad vraagt aan de federale Nederlandse overheid om bij te springen. De aanleg van de metrolijn maakt volgens de stad de bouw van tienduizenden woningen mogelijk.

metro
aapsky
De regio wil starten met de aanleg van de Merwedelijn tussen Utrecht CS en Nieuwegein Centrum, die grotendeels ondergronds moet lopen en daarmee de eerste metrotramlijn van Utrecht wordt. Voorts zijn de nieuwe Waterlinielijn, een te realiseren combistation Lunetten-Koningsweg en de verbetering van de binnenstadsas (huidige busbaan door het centrum) een belangrijke volgende stap in de plannen. De Waterlinielijn gaat van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist. Het college heeft op basis van nieuw onderzoek een voorstel hiervoor naar de gemeenteraad gestuurd.
 
“We redden het niet meer met bussen”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk (te vergelijken met een ‘schepen’ van Mobiliteit in Vlaanderen). “Er is veel meer nodig om Utrecht bereikbaar te houden en de woningen te kunnen bouwen waar in deze populaire regio zo’n behoefte aan is. We kunnen een grote bijdrage leveren aan het oplossen van het landelijke woningtekort, maar dan is er wel steun van het Rijk nodig om deze woningen bereikbaar te maken. De regio kan dit niet volledig zelf financieren. De urgentie is hoog. We willen zo snel mogelijk beginnen. De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn.”
 
De regio doet nog onderzoek naar de exacte route en haltes van de Merwedelijn. De lijn moet bij Utrecht CS aan kunnen sluiten op een mogelijke metro door de binnenstad, onder de route van de huidige busbaan (Vredenburg-Janskerkhof-Biltstraat). Provincie en stad zien ook op dit traject dat een ondergrondse verbinding bijdraagt aan bereikbaarheid en leefbaarheid. Een ondergrondse verbinding in het hart van de stad biedt in dit steeds drukker wordende gebied veel meer ruimte aan voetgangers en fietsers.

Forse investering

“Bereikbaarheid met het openbaar vervoer is niet alleen essentieel voor de toekomst van de stad, maar ook voor de hele regio. De Merwedelijn is een eerste stap van de ov-schaalsprong waarmee we nieuwe geplande woningbouw in gebieden als de Merwedekanaalzone, A12-zone en het centrum van Nieuwegein op een duurzame manier bereikbaar maken”, zegt gedeputeerde Arne Schaddelee (Mobiliteit). “Maar er is veel meer nodig aan openbaar vervoer in de metropoolregio Utrecht. Voor een gezondere leefomgeving is een mobiliteitstransitie nodig naar schoon vervoer dat weinig ruimte inneemt, zoals openbaar vervoer. Dat vraagt om een forse investering om het openbaar vervoersnetwerk te verbeteren en uit te breiden.”

Merwedelijn

De Merwedelijn zal naar schatting 50.000 reizigers per dag trekken. Dit is twee keer zoveel als tram 22 (Uithoflijn) en de huidige lijn naar Nieuwegein/IJsselstein op dit moment samen. Met de ondergrondse aanleg tussen P+R Westraven en Utrecht CS wordt de lijn zo efficiënt mogelijk ingepast en is de reistijd zo kort mogelijk. Trams op dit traject kunnen elke twee tot drie minuten gaan rijden of 20 tot 24 trams per uur. De verbinding is tussen centrum Nieuwegein en Utrecht CS acht minuten sneller dan de huidige tramlijn naar Nieuwegein/IJsselstein. De ondergrondse aanleg van de Merwedelijn biedt ruimte aan voetgangers, fietsers en autoverkeer op straatniveau. Ook zorgt ondergrondse inpassing ervoor dat het op straatniveau prettig wonen is. Overlast blijft beperkt en er is genoeg ruimte voor groen.

Papendorplijn

Het nieuwe onderzoek naar de noodzakelijke investeringen in het openbaar vervoer bekijkt ook de Papendorplijn als vertakking van de huidige tramlijn naar Nieuwegein/IJsselstein. De Papendorplijn loopt van Utrecht CS via het 5 Meiplein in Kanaleneiland naar P+R Papendorp. Voorts staat in het onderzoek dat een eerste stap voor de openbaar vervoer-schaalsprong bestaat uit het versnellen van de buslijnen tussen P+R Westraven en Utrecht Science Park over de Waterlinieweg en het vergroten van het aantal ritten van tramlijn 22 (Uithoflijn) tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park. Alle maatregelen van deze eerste stap kosten 1,5 tot 2 miljard €. Rijk (de Nederlandse federale overheid) en regio zijn in gesprek over de plannen.
(c) Gemeente Utrecht
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten