Aertssen geeft e-busbatterij een tweede leven
1.250 ton CO2 besparen op 15 jaar. Dat is wat Aertssen en Zenobē willen bereiken door het overschot aan zonne-energie van de logistieke site van het familiebedrijf op te slaan in een tweedehandse batterij van 1,4 MW, volgens Aertssen een primeur voor België.
Hernieuwbare energie is de toekomst. En belangrijker dan ooit als we de doelstellingen van COP26 willen behalen en de opwarming van de aarde onder de 1,5° C willen houden. Maar wat als er geen zon is en ook geen wind? Dan is er de Britse accuopslagoperator Zenobē. Aertssen kan vanaf 7 december het teveel aan geproduceerde zonne-energie opslaan in een batterij van een elektrische bus.
Zenobē geeft batterijen uit elektrische bussen een tweede leven als energieopslagsysteem. Voor familiebedrijf Aertssen, dat op z’n kantoren langs de E34 al 5.500 zonnepanelen installeerde met een piekvermogen van 1.650kW, is deze batterij dan ook de oplossing bij uitstek.
Opslag van elektriciteit in batterijen zorgt voor een evenwicht in vraag en aanbod, die eindelijk op elkaar afgestemd worden. Prijsschommelingen worden daardoor onder controle gehouden. Voortaan produceert Aertssen dus niet enkel z’n eigen zonne-energie, het slaat zijn surplus ook op in de Zenobē-batterij. Om er in tijden van schaarste of ‘s nachts z’n elektrische vorkheftrucks mee op te laden. Omdat het familiebedrijf minder energie van het net moet afnemen op de duurdere momenten van de dag, betekent deze batterij voor Aertssen een fikse besparing. De Zenobē-technologie geeft eigenaars van hernieuwbare energiebronnen de kans om die op grote schaal in te zetten door hen de laatste en belangrijkste sleutel tot koolstofvrije energiesystemen in handen te geven: bevoorradingszekerheid.
Netto neutraliteit
De batterij van een elektrisch voertuig heeft een eerste levensverwachting van vijf tot acht jaar. Daarna voldoet ze dan misschien niet langer aan de vereisten om de bus aan te drijven, een groot deel van de oorspronkelijke capaciteit is nog lang niet verloren. Zenobē poetst dergelijke batterijen op en geeft hen een nieuwe bestemming, een tweede leven op een vaste stek. In dit geval voorziet ze Aertssens commerciële activiteiten – en elektrische vorkliften – van eigen stroom.
“Het is een primeur voor België dat een busbatterij een tweede leven krijgt als opslagplaats voor hernieuwbare energie op de site. Zo zie je maar dat EV-batterijen perfect mee vorm kunnen geven aan een CO2-neutrale toekomst. Dit project is niet alleen voor Aertssen een verrijking en een belangrijke stap, maar ook voor Zenobē, en alle batterijen die we in België een tweede leven kunnen geven”, zegt Steven Meersman, mede-oprichter Zenobē.