Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Antwerps Operaplein heraangelegd met Portugese graniet

Voor de heraanleg van het Antwerpse Operaplein werd voor Portugese granietsteen gekozen. Er komen ook bomen op het plein.

Antwerps operaplein hoofdfoto

Het autoluwe plein heeft een totale oppervlakte van zowat 6.000 m². Het wordt opgebouwd uit zo’n 125.000 Portugese granieten natuursteentegels die elk 8 centimeter dik zijn. “Op het plein zullen drie kleurtinten liggen: wit, lichtgrijs en zwart. Als het regent, worden de kleuren bovendien veel intenser waardoor je dus een heel hard patroon krijgt. Maar de stenen weerkaatsen op bepaalde plaatsen ook het licht. Vlakbij het operagebouw leggen we witte natuurstenen verhoogd in een ovaalvorm aan. Als de zon erop schijnt, weerkaatst het licht erop en licht het gebouw op. De stenen hebben een gevlamd oppervlak, zodat ze niet glad worden bij regen of sneeuw”, meldt projectleider Wim Aerts.

Bomen

Op het plein worden acht magnoliabomen geplant. “Onder het plein is een betonnen kuip met grond voorzien zodat de bomen voldoende kunnen groeien. Qua straatmeubilair worden er houten zitjes met rugleuningen geplaatst. Ook voorzien we witte en zwarte banken in architectonisch beton. Voor de verlichting worden op het plein lichtbomen geplaatst met lichtarmaturen in de vorm van een palmboom. Zo wordt de aandacht naar het operagebouw getrokken. Op het plein staat ook een lichtput met een rood dak, wat voor een duidelijke toegang naar de metro zorgt”, signaleert projectleider Wim Aerts. De werken aan de ‘Lichtput’ en het premetrostation Opera blijven nog doorgaan tot begin 2019.

Parking

Naast het premetrostation komt er een autotunnel, een ondergrondse parking en een fietsenstalling die samen één architecturaal geheel vormen. Onder het plein komt een parking van drie verdiepen, goed voor 320 parkeerplaatsen. Die werkzaamheden zullen anderhalf jaar duren. In de parking zijn allemaal rode betonnen elementen gekozen, die refereren naar de stoeltjes in de opera. Er is tevens een fietsparking voorzien. Naast de ondergrondse parking komen er ook twee autotunnels. Op de Leien gaan de auto’s ondergronds net vóór de De Keyserlei. Ze komen weer boven ter hoogte van de Korte Winkelstraat. De automobilisten die in de tunnel rijden, zullen door een diffuus glas schaduwen en licht uit de parking kunnen waarnemen. Ondergronds wordt het bestaande premetrostation Opera vernieuwd en uitgebreid. Shoppers zullen bovendien een pak veiliger van de Meir naar het station Antwerpen-Centraal kunnen wandelen.

Ondergronds

Het Operaplein kan er komen omdat het project Noorderlijn er de drukke Leien ondergronds gaat sturen van de Maria Theresialei tot voorbij de Rooseveltplaats. Voor die werkzaamheden zijn de Leien momenteel geknipt en dat zal normaal nog tot eind 2019 het geval zijn. Eerder werd wel al een premetrotunnel in gebruik genomen die een ondergrondse verbinding vormt tussen de zuidelijke Leien en de Turnhoutsebaan. De plannen voor de heraanleg van het Operaplein en de De Keyserlei werden getekend door de Spaanse architect Manuel de Solà-Morales. Hij was een pionier op het vlak van stadsontwerp, een mix van architectuur, publieke ruimte en stedenbouw. Het ontwarren van stedelijke mobiliteitsknopen was altijd al één van zijn stokpaardjes. Hij overleed begin 2012 op 73-jarige leeftijd. Zijn overlijden bracht geen van beide projecten in gedrang. Zijn team in Spanje zet zijn werk voort.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten