AWV en Leuven investeren in mobiliteit
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) legt in Leuven momenteel een nieuw fietspad aan in de berm van de Lüdenscheidsingel. Het fietspad verbindt het Engels Plein met de Nieuwe Mechelsesteenweg. Tegelijk werkt het AWV aan een nieuwe bushalte op de Lüdenscheidsingel. De investering van het AWV in het fietspad en de bushalte bedraagt 3,6 miljoen €. De stad Leuven investeert 112.000 € in een bijkomende voetgangersbrug.
De nieuwe voetgangersbrug zal de Albert Woutersstraat en Stadsvest met de nieuwe bushalte op de Lüdenscheidsingel verbinden. Bovenaan de brug komen fietsbeugels zodat fietsers er gemakkelijk hun fiets kunnen stallen en overstappen op de bus. Vermoedelijk kunnen voetgangers uiterlijk tegen volgende zomer via de brug de nieuwe bushalte bereiken. Om te zorgen dat de halte ook bereikbaar is voor rolstoelgebruikers en mensen met een buggy, komt er een pad ter hoogte van de Pompstraat. De betonnen wand van het verzonken fietspad die vandaag te zien is, zal een begroeide, groene wand worden.
”Daarnaast investeert de stad Leuven ter hoogte van de Albert Woutersstraat en de Stadsvest in een voetgangersbrug over het verzonken fietspad. Zo kunnen de bewoners van Wilsele-Dorp gemakkelijk de nieuwe bushalte op de Lüdenscheidsingel bereiken en vermijden ze een omweg via de Pompstraat. We leggen ook een fietsenstalling aan zodat de fietsers hun fiets daar kunnen stallen om over te stappen op het openbaar vervoer”, zegt Dirk Vansina, schepen van Openbare Werken.
“De bereikbaarheid van de deelgemeenten is een belangrijk aandachtspunt voor de stad. Met deze bushalte zorgen we voor een betere bediening van Wilsele-Dorp. We maken trouwens in heel de stad werk van combimobiliteit. Op de Lüdenscheidsingel creëren we nu een punt waar fietsers en voetgangers uit Wilsele-Dorp makkelijk kunnen overstappen op de bus”, vult David Dessers, schepen van Mobiliteit aan.
De voetgangersbrug zal bestaan uit een stalen constructie en de leuningen worden afgewerkt in hout. De investering in het ontwerp en de bouw van de brug bedraagt ongeveer 112.000 €. Studiebureau Talboom heeft het ontwerp conform de richtlijnen van het Leuvene stadsbestuur uitgewerkt. Colas is de hoofdaannemer en Van Eycken Metal Construction is de staalconstructeur die de brug zal bouwen.
De bouw gebeurt in een atelier. Tegen de paasvakantie wordt de brug op zijn plaats gezet. Enkele weken later zullen ook de houten afwerkingselementen worden geplaatst. Zodra de werkzaamheden aan de bushalte en het fietspad klaar zijn en de bussen van De Lijn de nieuwe bushalte bedienen, kunnen voetgangers de brug gebruiken. Volgens de planning zal dat nog vóór de zomer van 2020 gebeuren.