Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

AWV renoveert E313 met nieuw type geluidsarm asfalt

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is maandag begonnen met de renovatie van de E313 tussen Hasselt-Zuid en Hasselt-Oost. De aannemer zal de volledige verharding, inclusief fundering, vervangen en als afwerking een geluidsarme toplaag plaatsen. Deze zal bestaan uit een nieuw type geluidsarm asfalt, dat voor de eerste keer op een autosnelweg in Vlaanderen wordt gebruikt.

awv hoofdfoto

Vijf jaar geleden werden bij een testproject op de N19 in Kasterlee een aantal stroken aangelegd met verschillende types geluidsarm asfalt. Op basis van de resultaten heeft AWV het beste asfalttype gekozen dat nu voor de eerste keer op grotere schaal op een snelweg gebruikt zal worden. In de loop van de volgende jaren zal het agentschap de geluidswerende werking en de duurzaamheid ervan voort evalueren. Op basis daarvan beslist AWV of dit type ook elders op het Vlaamse wegennet zal worden toegepast.

De werking van geluidsschermen is grotendeels gebaseerd op het afbuigen van de geluidsgolven. Hierbij wordt ook een deel van het geluid weerkaatst en geabsorbeerd. Dit laatste gebeurt door het gebruik van geluidsabsorberende materialen in het geluidsscherm. Geluidsschermen bieden dus voornamelijk een voordeel voor de woningen die direct achter de panelen gelegen zijn. Wie verderop woont, ervaart de afname van het geluid minder. Indien enkel aan één zijde schermen worden geplaatst, ervaart de tegenoverliggende zijde zelfs geen geluidsvermindering.

Rolgeluid

Door het gebruik van geluidsarm asfalt wil het agentschap de bron van het geluid aanpakken. Naast het motorgeluid produceert verkeer ook rolgeluid door het contact tussen de banden en het wegdek. Vanaf 70 km/uur klinkt dit geluid luider dan het motorgeluid. De nieuwe toplaag zal het rolgeluid tussen de banden en het wegdek verminderen, vooral omwille van een fijnere oppervlaktetextuur dan een klassieke toplaag. Hierdoor ervaart de volledige omgeving de geluidsafname.

Er is wel degelijk een verschil tussen het bekendere fluisterasfalt en het geluidsarme type dat op de E313 zal worden gebruikt. Het klassieke fluisterasfalt heeft open poriën die het rolgeluid van het verkeer absorberen, maar heeft als nadelen dat het een hogere remweg heeft en dat het moeilijker is om de baan in de winter ijsvrij te houden. Het nieuwe geluidsarme asfalt heeft die open poriën niet, maar wel de geluidsreducerende effecten ervan.

Een voordeel is dat toplagen uit geluidsarm asfalt goedkoper zijn dan geluidsschermen. Ze hebben wel meer onderhoud nodig. De uitdaging is om de juiste balans te vinden tussen geluidsreductie en de  duurzaamheid van het wegdek. Fluisterasfalt wordt in Vlaanderen bijna niet meer gebruikt want het moet om de zeven tot tien jaar vervangen worden. AWV verwacht dat het nieuwe geluidsarme asfalt langer zal meegaan, maar dit maakt deel uit van de verdere evaluatie.

Op de E313 zal de volledige verharding worden vervangen, inclusief de fundering. De geluidsarme toplaag is 7 cm dik, bij een standaard toplaag is dat 3 cm. Dat moet zorgen voor vier decibel minder lawaai. De heraanleg gebeurt in beide rijrichtingen over een lengte van 2,25 km tussen de afritten 28 en 29. Eerst wordt richting Antwerpen gewerkt, daarna volgt de renovatie in de richting van Luik. De op- en afritten blijven open. Aan de zijde van de werkzaamheden moeten weggebruikers wel rekening houden met verkorte in- en uitvoegstroken. De werken zullen twee maanden duren en in principe op 6 oktober klaar moeten zijn.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten