Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

AWV wil meewerken aan slimme wegen

“Ik geloof sterk in zelfrijdende wagens als één van de oplossingen voor het mobiliteitsvraagstuk en ik weet dat daar een nieuwe rol ligt voor het Agentschap Wegen en Verkeer. Slimme voertuigen kunnen immers nog slimmer worden als de wegbeheerder mee data aanlevert. Daar werken we voorlopig nog achter de schermen aan”, zei administrateur-generaal Tom Roelants van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bij de voorstelling van het Visierapport van de Vlaamse Confederatie Bouw in het Huis van de Bouw in Zwijnaarde.

AWV wil

Behalve zelfrijdende auto’s houdt AWV de mogelijkheden van BIM en artificiële intelligentie tegen het licht. “Artificiële intelligentie zou AWV kunnen helpen bij het inspecteren van snelwegen en bruggen en tunnels. Dat gebeurt vandaag veelal nog op zicht. Voor bruggen en tunnels moeten dan rijstroken afgezet worden om met hoogwerkers aan de slag te kunnen gaan. Dat maakt de inspectie heel arbeidsintensief. Met artificiële intelligentie kunnen we dat waarschijnlijk slimmer, automatischer en sneller voor elkaar krijgen”, meent de topman van AWV.

Aansluitend op de voorstelling van het Visierapport, dat eerder reeds werd toegelicht in Bouwkroniek maar in Zwijnaarde werd geduid met een reeks Oost-Vlaamse cijfers en trends, was er een interessant gesprek met de administrateur-generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer. Tom Roelants kondigde er een reeks Oost-Vlaamse investeringen aan. Hij haalde daarbij de imposante investering voor de R4 Oost-West in Gent aan (zie Bouwkroniek van 3 mei 2019, blz. 8-9). Andere projecten die hun uitvoering naderen, zijn de oostelijke tangent in Sint-Niklaas, de ombouw van de N42 in Wetteren en de N60 in Ronse. In Ronse staat het omleiden van de N60 reeds jarenlang op de agenda, maar inmiddels zijn de plannen stillaan klaar en zou ook het budget in orde moeten zijn.

Viaducten

De door groene en andere linkse politici en drukkingsgroepen verguisde viaducten in Gent, de B401 en het viaduct in Gentbrugge, zijn volgens Roelants een ander paar mouwen. De ingenieurs van AWV kijken daar met een andere bril naar dan diegenen die de publieke opinie willen bespelen. “De mensen die tegen die viaducten zijn, mogen dromen. Wij als beheerder moeten keuzes maken en prioriteiten stellen. Wij zijn begaan met de levensduur en het instandhouden van die bouwwerken. Natuurlijk denken ook wij na over alternatieven. Voor het viaduct van Gentbrugge wordt een tunnelalternatief naar voren geschoven, maar door het grote aantal aansluitingen is dat technisch geen evidentie. Er is nog heel wat studiewerk nodig. De renovatie van het viaduct in Gentbrugge staat op de agenda voor 2020 en 2021”, luidt het.

Sociale media

VCB-voorzitter Jef Lembrechts pleitte in Zwijnaarde voorts nog voor het massaal ondertekenen van het veiligheidscharter, net als voorzitter Karel Derde van de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen eerder die avond, en hij kondigde ook aan dat de VCB nog harder zal inzetten op sociale media om bouwjobs bekender te maken bij studenten, als tegengewicht voor het imagoprobleem dat de hele bouwsector nog steeds torst. Lembrechts vroeg de leden van de Confederatie Bouw ten slotte nog om bij de komende Open Wervendag opnieuw meer aandacht te schenken aan de jeugd en aan jobs dan aan het verkopen van appartementen.

Aansluitend werd Joeri De Tender nogmaals gehuldigd als Jonge Vlaamse Aannemer 2018 en reikte de Oost-Vlaamse gedeputeerde voor Ruimtelijke Planning en Wonen Annemie Charlier medailles uit aan een reeks verdienstelijke leden.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten