Batterij-elektrische vrachtwagens flirten met zero-emissie bouwlogistiek
Bij APK Group in Genk werden de mogelijkheden van duurzame bouwlogistiek in de kijker gezet. Holcim België toonde haar 100% elektrische betonmixer en Volvo Trucks Benelux én Denys Group demonstreerden hun elektrische bouwvrachtwagens.
Transport
is in Vlaanderen verantwoordelijk voor 21% van de totale CO2-uitstoot.
Uit een analyse van de Universiteit Antwerpen, die onderzocht welke volumes in
en uit de steden worden getransporteerd, blijkt dat het aandeel van pakjestransport
in de stedelijke logistiek 20% bedraagt, terwijl bouwmaterialen de grootste
groep vormen.
De Vlaamse
bouwsector onderneemt grote stappen om zijn logistieke processen duurzamer te
maken, dat bewijzen APK Group, Fluvius, Volvo Trucks Belux, Holcim België en Denys
Group. Tijdens een primeurevenement van VIAVIA zetten zij hun beleid rond
duurzaamheid in de kijker, met de focus op enkele Vlaamse primeurs, zoals het
proefproject rond een werf met maximale CO2-reductie, duurzamere
infrastructuurbouw en watergebonden recyclageroutes, de eerste 100% elektrische
betonmixer en de eerste vol-elektrische bouwvrachtwagens.
Werf met maximale CO2-reductie
APK Group
gaat als aannemer samen met opdrachtgever Fluvius een pilootproject aan om maximale
CO2-reductie te realiseren op een werf. Op die werf zullen o.a.
zoveel mogelijk machines vervangen worden door elektrische alternatieven. Zo
worden de vele bestelwagens geleidelijk aan vervangen door elektrische
varianten. Samen met Fluvius onderzoeken ze praktische oplossingen om het
elektrisch materieel te kunnen opladen met groene stroom, liefst op de werven
zelf.
Eerste vol-elektrische betonmixer in België
Ook Holcim
zet in op de decarbonisatie. Dankzij een intensieve samenwerking met Volvo en
De Buf, neemt zij de eerste 100% elektrische betonmixer van België in gebruik,
voor het vervoer van beton van fabriek tot bouwplaats.
Begin 2023
werden tests uitgevoerd in de betoncentrale van Merksem. Dit heeft geleid tot
de ontwikkeling van een 8x4 tridem 100% elektrische vrachtwagen. De betonmixer
maakt deel uit van de 1.000 Volvo-vrachtwagens die tegen 2030 in Europa in
gebruik zullen worden genomen door de Holcim Groep.
Naast het
volledig gamma elektrische vrachtwagens produceert Volvo Trucks ook elektrische
constructievrachtwagens. De batterij-aangedreven FMX Electric haalt een
rijbereik tot 300 kilometer en kan met maximaal drie elektromotoren worden
uitgerust voor een vermogen tot 490 kilowatt.
Op z’n
best is de FMX Electric in 2,5 uur weer helemaal opgeladen aan een snellader op
gelijkstroom. Er zijn ook drie krachtafnemers (PTO): elektrisch, mechanisch en
via de versnellingsbak. Net zoals bij de FMX met dieselmotor kan de bogie tot
38 ton aan, zodat hij aan productiviteit niet hoeft in te boeten.
Ook Denys
Group wil mee evolueren richting duurzamer werftransport. Op donderdag 23 mei
werd hun eerste vol-elektrische bouwtruck geleverd, die vanaf juni 2024
operationeel zal zijn voor aan- en afvoer naar de verschillende werflocaties.