Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Batterij-elektrische vrachtwagens flirten met zero-emissie bouwlogistiek

Bij APK Group in Genk werden de mogelijkheden van duurzame bouwlogistiek in de kijker gezet. Holcim België toonde haar 100% elektrische betonmixer en Volvo Trucks Benelux én Denys Group demonstreerden hun elektrische bouwvrachtwagens.

BKBC - 2024-06-17T093900.175
VIAVIA

Transport is in Vlaanderen verantwoordelijk voor 21% van de totale CO2-uitstoot. Uit een analyse van de Universiteit Antwerpen, die onderzocht welke volumes in en uit de steden worden getransporteerd, blijkt dat het aandeel van pakjestransport in de stedelijke logistiek 20% bedraagt, terwijl bouwmaterialen de grootste groep vormen.

De Vlaamse bouwsector onderneemt grote stappen om zijn logistieke processen duurzamer te maken, dat bewijzen APK Group, Fluvius, Volvo Trucks Belux, Holcim België en Denys Group. Tijdens een primeurevenement van VIAVIA zetten zij hun beleid rond duurzaamheid in de kijker, met de focus op enkele Vlaamse primeurs, zoals het proefproject rond een werf met maximale CO2-reductie, duurzamere infrastructuurbouw en watergebonden recyclageroutes, de eerste 100% elektrische betonmixer en de eerste vol-elektrische bouwvrachtwagens.

Werf met maximale CO2-reductie

APK Group gaat als aannemer samen met opdrachtgever Fluvius een pilootproject aan om maximale CO2-reductie te realiseren op een werf. Op die werf zullen o.a. zoveel mogelijk machines vervangen worden door elektrische alternatieven. Zo worden de vele bestelwagens geleidelijk aan vervangen door elektrische varianten. Samen met Fluvius onderzoeken ze praktische oplossingen om het elektrisch materieel te kunnen opladen met groene stroom, liefst op de werven zelf.

Eerste vol-elektrische betonmixer in België

Ook Holcim zet in op de decarbonisatie. Dankzij een intensieve samenwerking met Volvo en De Buf, neemt zij de eerste 100% elektrische betonmixer van België in gebruik, voor het vervoer van beton van fabriek tot bouwplaats.

Begin 2023 werden tests uitgevoerd in de betoncentrale van Merksem. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een 8x4 tridem 100% elektrische vrachtwagen. De betonmixer maakt deel uit van de 1.000 Volvo-vrachtwagens die tegen 2030 in Europa in gebruik zullen worden genomen door de Holcim Groep.

Naast het volledig gamma elektrische vrachtwagens produceert Volvo Trucks ook elektrische constructievrachtwagens. De batterij-aangedreven FMX Electric haalt een rijbereik tot 300 kilometer en kan met maximaal drie elektromotoren worden uitgerust voor een vermogen tot 490 kilowatt.

Op z’n best is de FMX Electric in 2,5 uur weer helemaal opgeladen aan een snellader op gelijkstroom. Er zijn ook drie krachtafnemers (PTO): elektrisch, mechanisch en via de versnellingsbak. Net zoals bij de FMX met dieselmotor kan de bogie tot 38 ton aan, zodat hij aan productiviteit niet hoeft in te boeten.

Ook Denys Group wil mee evolueren richting duurzamer werftransport. Op donderdag 23 mei werd hun eerste vol-elektrische bouwtruck geleverd, die vanaf juni 2024 operationeel zal zijn voor aan- en afvoer naar de verschillende werflocaties.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten