Besix start bouw ondergrondse fietsenparking in Leuven
Onder het Leuvense Martelarenplein aan het spoorwegstation is Besix in opdracht van de NMBS begonnen met de de bouw van een grote nieuwe fietsenstalling. De werkzaamheden zullen duren tot eind 2020 en de kostprijs van het project bedraagt 6,87 miljoen €.
De ondergrondse fietsparking sluit aan op de bestaande autoparking De Bond en heeft een capaciteit van ongeveer 4.000 fietsen. Na de voltooiing van het project zullen in de omgeving van het station in totaal meer dan 10.000 overdekte fietsstalplaatsen beschikbaar zijn.
Het tekort aan fietsenstallingen aan het Leuvense station is al jaren een probleem. Het station van Leuven behoort tot de topstations van ons land wat het aantal reizigers betreft. Die reizigers, onder wie vele studenten, verplaatsen zich ook steeds vaker met de fiets. Volgens recente tellingen is het aantal fietsers in de Leuvense binnenstad de jongste drie jaar met 44% gestegen. Ondanks de vele fietsenstallingen in de omgeving van het station blijven veel tweewielers rondslingeren in de omliggende straten en op pleinen.
Fietsenstalling
‘Tijdens de vorige legislatuur maakten we een aantal afspraken met de NMBS. Zo werden in parking De Bond een aantal parkeerplaatsen opgeofferd voor een tijdelijke fietsenstalling op voorwaarde dat de NMBS op termijn een nieuwe fietsparking met bijna 4.000 plaatsen onder het Martelarenplein zou realiseren. De bouw van deze fietsenstalling is nu begonnen”, verklaart schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies.
De uitvoering van het project neemt zeventien maanden in beslag. Het gaat dan ook om een grote ingreep want de autoparking verhuist een verdieping lager om ruimte te maken voor de fietsenstalling die daardoor kan aansluiten op de bestaande fietsenparking. Dat heeft geen invloed op het aantal beschikbare plaatsen voor auto’s. Dat zijn en blijven er iets minder dan 400.
Nieuwe trap
Er worden wel nieuwe uitgangen voorzien. De fietsenstalling zal bereikbaar zijn vanaf het Martelarenplein langs een nieuw te bouwen trap over een gedeelte van de huidige trapconstructie. Bijkomend wordt ook een nieuwe trap gerealiseerd op het Martelarenplein. Zo krijgt de fietsparking een bijkomende uitgang in de richting van het stadskantoor en de passerelle over de sporen.
Er komt ook een een fietsgeleidingssysteem zodat fietsers snel kunnen zien of er al dan niet plaats is in de fietsenstallingen. Zodra de fietsenstalling klaar is zou het eeuwige probleem van foutgeparkeerde fietsen op het Martelarenplein van de baan moeten zijn.